REKLAMA

Jak wygrać konkurs na dyrektora biblioteki?
Logo strony

Książka: Zamknięcie 2024 roku w księgach rachunkowych instytucji kultury

21.11.2024
Aktualny

UOJ 140 okladka 1
Redakcja Prawo i finanse w kulturze przypomina: dla sprawozdań za 2024 rok obowiązuje już najnowsza nowelizacja ustawy o rachunkowości. W nowym brzmieniu art. 45 ust. 3 uor potwierdzono, że sprawozdania tych instytucji kultury, które podlegają obowiązkowi poddania sprawozdania finansowego muszą zawierać – oprócz bilansu, rachunku zysków i strat i informacji dodatkowej – także rachunek przepływów pieniężnych. To jednak nie wszystkie zmiany. Zamów książkę Zamknięcie 2024 roku w księgach rachunkowych instytucji kulturyi przekonaj się, jak zamknąć księgi rachunkowe za 2024 rok

Instytucje kultury nie mogą korzystać z załącznika nr 5 i 4 nawet jeśli są spełnią warunki wielkościowe dla uznania ich za małe/mikro jednostki. Nie mogą korzystać z uproszczeń polegających rezygnacji z tworzenia odpisów aktualizacyjnych, rezerw na znane ryzyko i grożące straty oraz rezerw na świadczenia pracownicze. Nie mogą wykorzystywać wprost amortyzacji podatkowej. Jednak mogą korzystać z pozostałych uproszczeń dla małych jednostek, np w zakresie leasingu czy odroczonego podatku dochodowego. Najważniejszą jednak zmianą jest podniesienie progów dla małych jednostek i mikrojednostek.

Sprawdź najnowsze zmiany w rachunkowości, które obowiązują przy zamknięciu 2024 roku w księgach rachunkowych instytucji kultury. Przeczytaj 50 odpowiedzi ekspertów na pytania Czytelników, które otrzymała redakcja Prawo i finanse w kulturze.

Zamawiam książkę Zamknięcie 2024 roku w księgach rachunkowych instytucji kultury

Z książki dowiesz się także:

  • Jakie prawa i obowiązki ma dyrektor podczas zamykania roku w księgach rachunkowych
  • Jak właściwie przeprowadzić inwentaryzację
  • Jak właściwie wyceniać aktywa i pasywa
  • W jaki sposób sporządzać odpisy aktualizujące i rezerwy
  • Jak sporządzić sprawozdanie finansowe i przeprowadzić ewidencję księgową zdarzeń po dniu bilansowym
  • Jak wygląda badanie sprawozdania finansowego
  • Jak właściwie gospodarować majątkiem w instytucji kultury

Zamawiam książkę Zamknięcie 2024 roku w księgach rachunkowych instytucji kultury

Chcesz w ciągu 3 dni roboczych otrzymać odpowiedź na swoje pytanie? Dołącz do grona naszych Czytelników i pisz na adres[email protected].

Spis treści książki Zamknięcie 2024 roku w księgach rachunkowych instytucji kultury:

Wstęp

  • Czynności, jakie muszą wykonać instytucje kultury, w których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym 9
  • Przykładowy harmonogram oraz osoby odpowiedzialne za inwentaryzację 10
  • Metody wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów 10

Rozdział 1. Zmiany w przepisach 12

  • Skutki zdarzeń nadzwyczajnych w księgach 14
  • Praca zdalna nadal popularna 15

Rozdział 2. Prawa i obowiązki dyrektora instytucji kultury 22

  • Zaciąganie zobowiązań 22
  • Plan finansowy to podstawa gospodarki finansowej 22
  • Zamówienia publiczne 23
  • Prowadzenie rachunkowości 23

Rozdział 3. Jak właściwie przeprowadzić inwentaryzację 26

  • Częstotliwość, terminy i formy inwentaryzacji 27
  • Kierownik wydaje zarządzenie 31
  • Powołanie zespołu przeprowadzającego inwentaryzację 31
  • Opracowanie planu i harmonogramu inwentaryzacji 33
  • Przygotowanie do spisu rejonów i pól spisowych 35
  • Przygotowanie dokumentacji inwentaryzacyjnej i sprzętu 35
  • Trzy metody inwentaryzacji 37
  • Spis środków trwałych 39
  • Środki trwałe całkowicie umorzone 40
  • Zawartość arkuszy spisowych 40
  • Zasady, o których trzeba pamiętać, sporządzając arkusze spisowe 41
  • Obowiązki zespołu spisowego w związku z zakończeniem spisów z natury 42
  • Zweryfikowanie prawidłowości stanu należności 44
  • Druk potwierdzenia salda w dwóch egzemplarzach 45
  • Przyczyny powodujące różnice inwentaryzacyjne w formie potwierdzenia sald 45
  • Porównanie zapisów w księgach rachunkowych z dokumentacją 46
  • Środki trwałe w budowie 49
  • Wartości niematerialne i prawne 50
  • Zasady rozliczania różnic inwentaryzacyjnych 51
  • Straty w kosztach podatkowych 51
  • Różnice inwentaryzacyjne mogą mieć postać niedoborów lub nadwyżek 52
  • Najczęstsze błędy popełniane w czasie inwentaryzacji 54
  • Błędy dotyczące ogólnych zasad inwentaryzacji 54
  • Błędy dotyczące dokumentacji 55
  • Błędy dotyczące przebiegu spisów 55
  • Błędy dotyczące przebiegu potwierdzeń salda 57
  • Błędy dotyczące przeprowadzania weryfikacji 57
  • Błędy dotyczące rozliczenia inwentaryzacji 57
  • Odpowiedzialność za inwentaryzację 58
  • Inwentaryzacja w przypadku przekazania przez instytucje kultury rachunkowości do centrum usług wspólnych 59
  • Inwentaryzacja w księgach rachunkowych 60
  • Skontrum materiałów bibliotecznych a inwentaryzacja księgozbioru 63

Rozdział 4. Wycena aktywów i pasywów 65

Rozdział 5. Odpisy aktualizujące i rezerwy 70

Rozdział 6. Zamknięcie kont i sporządzenie zestawienia obrotów i sald 71

Rozdział 7. Sprawozdanie finansowe 72

  • Bilans 72
  • Rachunek zysków i strat 74
  • Zestawienie kapitałów własnych 75
  • Przepływy pieniężne 76
  • Informacja dodatkowa 77

Rozdział 8. Zdarzenia po dacie bilansu 79

  • Ewidencja księgowa zdarzeń po dniu bilansowym 81

Rozdział 9. Zmiany dotyczące kolejnego roku .84

Rozdział 10. Badanie sprawozdania finansowego 86

  • Wybór audytora 86
  • Zasady przeprowadzania badania 87

Rozdział 11. Zatwierdzenie sprawozdania finansowego 89

Rozdział 12. Podatek VAT i inne problemy sprawozdawcze 90

  • Prewspołczynnik w instytucji kultury 90
  • Korekta po zakończeniu roku 91
  • Sposób ustalania prewspołczynnika 92
  • Rezerwy na świadczenia pracownicze w instytucji kultury 94
  • Wycena świadczeń pracowniczych 95
  • Rezerwy na świadczenia pracownicze w ewidencji i sprawozdaniu 95
  • Rozliczanie dotacji podmiotowej 97
  • Odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług 98
  • Rozliczanie dotacji ze środków budżetowych 100
  • Łączenie instytucji kultury a kwestie związane z księgami rachunkowymi 102
  • Odpisy aktualizujące należności w księgach rachunkowych instytucji kultury 104

Rozdział 13. Właściwe gospodarowanie majątkiem 107

  • Zasada efektywności gospodarowania mieniem 108
  • Zbywanie środków trwałych 110
  • Elementy gospodarki finansowej 110
  • Elementy planów finansowych 111
  • Stanowisko organu nadzorczego 112

Rozdział 14. Pytania i odpowiedzi 113

  • Jaki dokument księgowy wydawać za wynajem sali 113
  • Jak rozliczyć obóz taneczny w księgach rachunkowych 115
  • Jak zaksięgować darowiznę na remont 117
  • Jak rozliczyć fakturę za wynajem autolawety 119
  • Jak zaksięgować dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika 121
  • Jak zaksięgować remont kina 123
  • Jak rozliczyć bezpłatny piknik ekologiczny 127
  • Bezpłatne słodycze na Dzień Dziecka w formie darowizny – jaki zapis w księgach 128
  • Jak zaksięgować darowizny na rzecz biblioteki 130
  • Gdy w księgach rachunkowych nie został uwzględniony podatek VAT 131
  • Jak rozliczać prowizje i odsetki od kredytu zwiększającego wartość środka trwałego 134
  • Co zrobić, gdy organizator domaga się zwrotu dotacji 136
  • Jak rozliczać salda zaliczek w stowarzyszeniu 138
  • Remont/ulepszenie w instytucji kultury – jak go zaksięgować 139
  • Skąd wziąć pieniądze na pokrycie straty 143
  • Jak opodatkować nagrody wręczane na kiermaszu wielkanocnym 144
  • Korekta ZUS a zapisy na kontach 145
  • Wynajem pomieszczeń a podatek od nieruchomości 147
  • Zakup licencji na kilka miesięcy 149
  • Nowe środki trwałe zakupione w czasie inwentaryzacji 150
  • Oprawa muzyczna jest usługą kulturalną 151
  • Środki pieniężne wypracowane przez dom kultury 153
  • Opłaty reprograficzne mogą być przychodem instytucji 155
  • Darowizna nie może służyć obejściu prawa 156
  • Jak rozliczyć naklejki „Zachowaj odstęp” 158
  • Voucher od pracownika – jakie księgowanie 158
  • Czy Fundusz Instytucji Kultury zwiększają otrzymane nieodpłatnie od organizatora środki trwałe 159
  • Karty płatnicze (płatność w drodze) – co ze sprawozdaniem Rb-N 161
  • Nota podatkowa w instytucji – czy to obowiązek 162
  • Działalność opodatkowana i zwolniona w VAT– jak rozliczać zajęcia 163
  • Gdzie ująć w księgach rachunkowych instytucji koszty zakupu i koszty nasadzenia drzew 168
  • Jak księgować przychody, gdy nie zostały one opłacone 169
  • Jakie kroki formalne musi podjąć instytucja kultury, która chce podczas pikniku zbierać środki pieniężne na rzecz pomocy Palestyńczykom 170
  • Organizacja spotkań z uchodźcami – jak zaksięgować odsprzedaż kawy i soków 173
  • Zakup czytników do książek – z której dotacji 173
  • Jak przeprowadzić likwidację zużytego sprzętu elektronicznego 175
  • Sprawozdanie merytoryczne – jaka jest podstawa prawna 176
  • Jakie zajęcia opodatkować VAT 178
  • Czy organizator może nie zatwierdzić sprawozdania finansowego instytucji kultury 183
  • Czy instytucja kultury może otworzyć drugi rachunek bankowy 184
  • Podatek VAT – czy odpłatny wstęp na imprezy dla dzieci i usług z nim powiązane są kompleksową usługą 185
  • Jak zaksięgować darowizny o niskiej wartości 191
  • Czy faktura wystawiona przez podmiot zagraniczny podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT 193

Rozdział 15. Wzory dokumentów 196

  • Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów 196
  • Zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji inwentaryzacyjnej 209
  • Harmonogram inwentaryzacji 210
  • Instrukcja inwentaryzacyjna 213
  • Instrukcja w sprawie gospodarowania środkami trwałymi 244
  • Inwentarz instytucji kultury 249
  • Arkusz spisu z natury środków trwałych 251
  • Karta zdawczo-odbiorcza środka trwałego wycofanego z użytkowania 257
  • Oświadczenie osoby odpowiedzialnej materialnie za powierzone mienie 258
  • Wyjaśnienie różnic inwentaryzacyjnych 259
  • Oświadczenie osoby odpowiedzialnej materialnie za powierzone mienie 260
  • Polecenie przeprowadzenia spisu z natury 261
  • Protokół inwentaryzacji kasy 262
  • Zarządzenie o przeprowadzeniu inwentaryzacji 264
  • Protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych 266
  • Protokół z inwentaryzacji aktywów dokonanej w drodze potwierdzenia sald
  • oraz weryfikacji 268
  • Protokół z inwentaryzacji pasywów dokonanej w drodze weryfikacji 269
  • Protokół z inwentaryzacji przeprowadzonej w drodze uzgodnienia sald 270
  • Protokół z inwentaryzacji przeprowadzonej w drodze weryfikacji 271
  • Protokół z rozliczenia wyników inwentaryzacji 272
  • Sprawozdanie opisowe zespołu spisowego z przebiegu spisu z natury 274
  • Decyzja kierownika jednostki w sprawie różnic inwentaryzacyjnych 277

Rozdział 16. Załącznik nr 1 do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.) . 279


Słowa Kluczowe

Słowa kluczowe

Loading...
Loading...

Porady ekspertów

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów

Iwona
Michał
Barbara
Magdalena
+51
Numer Specjalny

Numer specjalny 42 Grudzień 2024 r. Styczeń 2025 r.