Prawo w kulturze 10% rabatu na 10 lat
Prawo w kulturze zapisz się na eletter
Logo strony

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej dla zajęć artystycznych (Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 września 2025 r., 0111-KDIB3-2.4012.430.2025.3.MGO)

05.09.2025
Aktualny

Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
Pismo
Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
z dnia 5 września 2025 r.
0111-KDIB3-2.4012.430.2025.3.MGO

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej dla zajęć artystycznych

Interpretacja indywidualna

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

˗ prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej dla zajęć artystycznych,

˗ nieprawidłowe w zakresie obliczania udziału procentowego sprzedaży, o którym mowa w§ 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących,

˗ nieprawidłowe w zakresie obowiązku wliczania płatności gotówkowych i bezgotówkowych do limitu 20 000 zł otrzymanych w lokalu firmy.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 6 sierpnia 2025 r. (wpływ 6 sierpnia 2025 r.) i pismem, które wpłynęło do Organu 25 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Nowo powstała spółka korzystająca ze zwolnienia podmiotowego na mocyUstawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r., poz. 775)ustawy o podatku od towarów i usług.

W swojej ofercie będą się Państwo skupiać na prowadzeniu zajęć artystycznych dla wszystkich grup wiekowych. Zajęcia te będą obejmowały różne formy twórczości artystycznej i będą pozwalały uczestnikom na wyrażenie siebie, swojej wrażliwości, wyobraźni i wewnętrznych emocji poprzez sztukę. W Państwa studiu odbywać się będą warsztaty tematyczne z lepienia z gliny oraz poznawanie różnorodnych technik zdobienia oraz szkliwienia wyrobów ceramicznych, tworzenie rzeźb i figur w technice (…), malarstwo akwarelowe, (…), (…) (…). Zajęcia te są sklasyfikowane przez Państwa pod nr PKD 85.52.Z oraz PKWiU 85.52.19.0. Równolegle z prowadzonymi zajęciami artystycznymi otworzą Państwo sklep internetowy, w którym będą Państwo sprzedawać gotowe wyroby artystyczne oraz usługę wypału prac ceramicznych.

Sprzedaż ta sklasyfikowana została pod nr 47.78.Z. Sklep będzie świadczył dostawę towarów wysyłkowo i będzie umożliwiał płatność poprzez operatora płatności internetowych tj. ... Przy zakupach stacjonarnych lub przy odbiorze osobistym zakupów internetowych, będzie udostępniona klientom możliwość płatności gotówkowej oraz bezgotówkowej tj. terminal płatniczy i blik. Przy zakupie usługi wypału prac, umożliwiona będzie płatność analogicznie jak powyżej z tym jednak zastrzeżeniem, że dostarczenie prac do wypału oraz ich odbiór będzie miał miejsce każdorazowo w lokalu spółki.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Na pytanie Organu „Kiedy rozpoczęli Państwo prowadzenie działalności gospodarczej?”, odpowiedzieli Państwo „Spółka została zarejestrowana … 2025 r.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy będą Państwo prowadzić sprzedaż towarów i świadczyć usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych?”, odpowiedzieli Państwo „Tak”.

Na pytanie Organu „Czy prowadzili Państwo już sprzedaż towarów lub świadczyli Państwo usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej?”, odpowiedzieli Państwo „Nie, nie rozpoczęliśmy jeszcze sprzedaży”.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy byli już Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej lub przestali Państwo spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania? Jeśli tak, proszę opisać przyczyny.”, odpowiedzieli Państwo „Nie, nie byliśmy zobowiązani do ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej.”

Na pytanie Organu „Czy wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20 000 zł?”, odpowiedzieli Państwo „Nie, nie rozpoczęliśmy jeszcze sprzedaży.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy Państwa sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w poprzednim roku lub w którymś z wcześniejszych lat kwotę 20 000 zł?”, odpowiedzieli Państwo „Nie, w roku ubiegłym nie prowadziliśmy działalności.”

Na pytanie Organu „Czy wartość sprzedaży dokonana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczy w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w roku podatkowym 2025, kwoty 20.000 zł?”, odpowiedzieli Państwo „Zakładając i prowadząc działalność usługową, liczę na to, że wartość sprzedanych usług przekroczy kwotę 20.000 zł.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „W zakresie sprzedaży towarów – proszę o podanie:

a) jaki jest kod Nomenklatury Scalonej CN dla opisanych we wniosku towarów, których sprzedaż będą Państwo prowadzili?

Należy zauważyć, że powołana przez Państwa we wniosku klasyfikacja, tj. PKD, nie ma zastosowania dla celów podatku od towarów i usług.

b) czy będą Państwo dokonywać ww. dostawy towarów wyłącznie w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)?

c) czy za dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) będą Państwo otrzymywać w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Państwa rachunek bankowy lub na Państwa rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są Państwo członkiem)?

d) czy z posiadanych przez Państwa ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?

e) czy towary, które będą Państwo sprzedawali stanowią towary wymienione w§ 4 ust. 1 pkt 1rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1902)?”, odpowiedzieli Państwo „Na ten moment wycofaliśmy się z zamysłu sprzedaży gotowych wyrobów ceramicznych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym.”

Na pytanie Organu „Czy w swojej działalności będą Państwo świadczyli wyłącznie usługi o kodzie PKWiU 85.52.19.0? Jeśli nie, pod jakim symbolem – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)(Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – sklasyfikowane są poszczególne usługi, których świadczenie jest przedmiotem Państwa wniosku (sprzedaży)?”, odpowiedzieli Państwo „Poza warsztatami artystycznymi będziemy świadczyli usługę wypału prac powierzonych przez klienta. Cena w takim przypadku będzie uzależniona od temperatury wypału prac oraz od wagi prac - każdorazowo ważonych przed ich wypałem. Płatność za usługę wypału będzie można uregulować szybkim przelewem, blikiem, portfelem elektronicznym oraz gotówką. Wypały prac świadczone dla placówek przedszkolnych oraz szkół będą fakturowane i rozliczane przelewem na konto spółki.

Usługa wypału - PKWiU 96.09.19.0

Kolejną opcją którą planujemy wprowadzić to abonamenty członkowskie, w przypadku których zakup będzie możliwy poprzez stronę internetową przez którą też, klient, będzie dokonywał zapłaty. W ramach abonamentu będzie oferowany wynajem przestrzeni i nielimitowany dostęp do pracowni oraz możliwość korzystania z materiałów i narzędzi w jakie pracownia jest wyposażona.

Usługa wynajmu PKWiU 68.20.12”.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Państwa usługi będą stanowiły usługi w zakresie edukacji?”, odpowiedzieli Państwo „Działalność nasza będzie świadczyć usługi tj.:

Warsztaty szkoleniowe dla ceramików – organizowane kilka razy do roku, skierowane do osób już posiadających doświadczenie w pracy z ceramiką, pragnących poszerzyć swoją wiedzę techniczną i rozwinąć umiejętności w zakresie m.in. tworzenia szkliw, tekstur, doboru mas, rozwiązywania problemów ze szkliwami i ich przygotowania, zaawansowanych technik wypału czy pracy z konkretnymi materiałami.

Warsztaty te będą miały charakter tematyczny i skierowane będą do ceramików posiadających już większą niż podstawowa wiedzę. Warsztaty prowadzone będą w formie intensywnych sesji edukacyjnych z naciskiem na aspekt techniczny. Uczestnicy będą korzystali z mojej wiedzy i doświadczenia a w trakcie zajęć będą korzystali z powierzonych materiałów oraz będą tworzyć własne prace z wykorzystaniem poznawanych technik zdobnienia. Powyższe zajęcia będą ogłaszane w internecie a ich sprzedaż będzie prowadzona przez sklep internetowy, w którym po dokonaniu zakupu w celu rezerwacji miejsca będzie konieczność uiszczenia opłaty przez bramkę płatniczą.

Spotkania dla początkujących a dla młodszych grup zajęcia w formie zabawy z gliną – prowadzone w trybie regularnych spotkań. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc i komfort pracy, na zajęcia będą obowiązywały zapisy. Zajęcia te będą skierowane do osób, które rozpoczynają przygodę z ceramiką. Będą miały bardziej podstawowy charakter, z jasno określonym zakresem nauczania – uczestnicy będą zapoznawani z wybraną techniką lepienia, szkliwienia lub budowy konkretnej formy ceramicznej.

Grupy początkujące będą podzielone na przedziały wiekowe i objęte pełnym wsparciem dydaktycznym z mojej strony przez cały czas trwania zajęć. W trakcie ich trwania będę pokazywała jak pracować z masą ceramiczną by praca przyniosła oczekiwany wynik a efekt końcowy był zadowalający. W miarę postępów uczestników stopniowo wprowadzane będą nowe techniki tworzenia i zdobień, dzięki czemu zajęcia będą nie tylko rozwijały sprawność manualną, ale również rozbudzały zainteresowanie ceramiką jako dziedziną sztuki i formą indywidualnej ekspresji.

Kolejna grupa to osoby, które na tyle sprawnie posługują się już materią, że większość procesu tworzenia wykonują samodzielnie i korzystają z pracowni w dogodnym dla siebie czasie. Czas spędzony w pracowni w takim przypadku będzie rozliczany wg. stawki za godzinę pomnożonej przez ilość rzeczywistego czasu spędzonego w pracowni. W przypadku tej grupy klientów nie nadzoruje procesu tworzenia ale służę pomocą i radą kiedy pojawiają się wątpliwości i tego potrzebują.

Okazyjnie zajęcia będą też organizowane dla grup z lokalnych fundacji i stowarzyszeń. Będziemy organizowali warsztaty za symboliczną opłatą pokrywającą tylko koszty materiałów i wypału. Warsztaty te nie będą tylko dotyczyły ceramiki. W ramach organizowanych zajęć będę uczyła tworzenia kwiatów z krepiny, malowania akwarelami, pracy z pastami strukturalnymi, (…),(…), (…), kilimów itp. technik rękodzielniczych. Zajęcia te będą rozliczane na podstawie faktur bezpośrednio z fundacją lub stowarzyszeniem.

Dla dzieci z niepełnosprawnością jak i dla osób starszych zajęcia takie pozwalają spędzić aktywnie czas, poszerzyć zainteresowania a nawet przekształcić się w nowe hobby.

W związku z powyższym, świadczone usługi będą obejmować usługi w zakresie edukacji, w szczególności w obszarze pozaszkolnej edukacji artystycznej, zgodnie z klasyfikacją PKD 85.52.Z.”

Na pytanie Organu „Czy za usługi będą Państwo otrzymywali w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Państwa rachunek bankowy lub na Państwa rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są Państwo członkiem)?”, odpowiedzieli Państwo „W znacznej części otrzymywane płatności będą wpływać bezpośrednio na konto spółki. Z uwagi na planowane zajęcia dla osób starszych, zakładamy, że wiele z tych osób posługuje się nadal tradycyjnie gotówką. Świadcząc usługi w lokalu dla różnych grup wiekowych nie chcielibyśmy wykluczać żadnej z możliwych metod płatności.

Podsumowując, nie będziemy przyjmować opłat tylko w sposób wymieniony w pytaniu.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy z posiadanych przez Państwa ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła?”, odpowiedzieli Państwo „Z uwagi, że zakres naszych usług nie jest bardzo rozbudowany a większość z nich jest dostępna tylko po wcześniejszej rejestracji przez stronę internetową pracowni, prowadzona przez nas ewidencja będzie dotyczyła konkretnych zdarzeń i będzie je dokładnie opisywała, tak by nie mieć wątpliwości czego dotyczyła zapłata.”

Na pytanie Organu „Czy usługi, które będą Państwo wykonywali są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902)?”, odpowiedzieli Państwo „Żadna z wykonywanych przez nas usług nie jest wymieniona w przytoczonym fragmencie rozporządzenia Ministra Finansów.”

Pytania

1. Czy prowadząc ww. zajęcia artystyczne sklasyfikowane pod nr PKD 85.52.Z oraz PKWiU 85.52.19.0, zgodnie z § 2.1 pkt. 34 załącznika Ido rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 17 grudnia, podlegają Państwo przedmiotowemu zwolnieniu z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących?

2. Czy w opisanej sytuacji, w której prowadzona jest sprzedaż usług korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej na podstawie poz. 30 i 34 załącznika nr 1 oraz poz. 42 załącznika nr 2 oraz § 3 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r., prawidłowe będzie obliczenie udziału sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 tego rozporządzenia, jako procentowego stosunku wartości sprzedaży usług z poz. 30 oraz 34 załącznika nr 1 do łącznej wartości całej sprzedaży zwolnionej – zarówno przedmiotowo, jak i podmiotowo? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 25 sierpnia 2025 r.)

3. Czy do limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3.1 pkt 1 i 2 wliczać się będą wszystkie płatności internetowe oraz te dokonane w lokalu firmy (gotówkowe i bezgotówkowe) czy tylko płatności gotówkowe za zakupione usługi? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 25 sierpnia 2025 r.)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Sprzedaż usług klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.52.19.0, obejmujących m.in. pozostałe pozaszkolne formy edukacji artystycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlega przedmiotowemu zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących(Dz.U. 2024 poz. 1902).

Usługi sklasyfikowane jako PKWiU 85.52.19.0 nie są objęte wyłączeniem co oznacza, że jako podatnik świadczący ww. usługi mogą Państwo prowadzić sprzedaż tych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych bez konieczności ewidencjonowania tej sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej.

Ad. 2. (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 25 sierpnia 2025 r.)

W Państwa ocenie, w opisanym zdarzeniu przyszłym, prawidłowe będzie ustalenie procentowego udziału sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jako stosunku wartości sprzedaży usług zwolnionych przedmiotowo na podstawie poz. 30 i 32 załącznika nr 1 do łącznej wartości sprzedaży wszystkich usług i towarów korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Ad. 3. (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 25 sierpnia 2025 r.)

Do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do kwoty 20 000 zł (obliczany proporcjonalnie) wlicza się wszystkie płatności — zarówno gotówkowe, jak i bezgotówkowe — otrzymane z tytułu sprzedaży na rzecz konsumentów w lokalu firmy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest:

˗ prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej dla zajęć artystycznych,

˗ nieprawidłowe w zakresie obliczania udziału procentowego sprzedaży, o którym mowa w§ 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących,

˗ nieprawidłowe w zakresie obowiązku wliczania płatności gotówkowych i bezgotówkowych do limitu 20 000 zł otrzymanych w lokalu firmy.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisuUstawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r., poz. 775)ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej wUstawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r., poz. 775)ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2025 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących(Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku

I tak w części I załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:

W poz. 30 załącznika do rozporządzenia wskazano:

Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą - PKWiU ex 68.3.

Z kolei w poz. 34 załącznika do rozporządzenia wskazano:

Usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu ex 85 – Usługi w zakresie edukacji – z wyłączeniem:

– usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),

– usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),

– usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11)

Natomiast w części II załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – sprzedaż dotycząca szczególnych czynności:

W poz. 42 załącznika wskazano:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.

Aby zatem Państwo mieli prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 42 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

- zapłata za wykonane świadczenie usług w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

- z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

- świadczone usługi nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 42 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł;

3) podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitej sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym sprzedaży”, w poprzednim roku podatkowym był wyższy niż 80%;

4) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy sprzedaży:

a) za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności,

b) za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy

– będzie wyższy niż 80%;

5) jednostki samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 280):

a) które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, albo

b) jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1:

1) pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji;

2) pkt 3, nie stosuje się do podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy sprzedaży równy 80% albo niższy niż 80%.

W myśl § 3 ust. 3 rozporządzenia:

Na potrzeby korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1:

1) nie uwzględnia się dokonanej lub przewidywanej sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 40 i 50 załącznika do rozporządzenia;

2) przy obliczaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się należnego podatku od towarów i usług.

Należy również wskazać, że niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę na podstawie § 4 ww. rozporządzenia z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 tego rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n) parkingu samochodów i innych pojazdów,

o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Jak stanowi § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy 80% albo niższy niż 80%.

Na mocy § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4:

a) lit. a, u których udział procentowy sprzedaży w okresie pierwszych sześciu miesięcy jest równy 80% albo niższy niż 80%, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym upłynął ten okres,

b) lit. b, u których udział procentowy sprzedaży za okres do końca roku podatkowego jest równy 80% albo niższy niż 80%, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy od zakończenia tego roku podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, że w swojej ofercie będą się Państwo skupiać na prowadzeniu zajęć artystycznych dla wszystkich grup wiekowych. Zajęcia te będą obejmowały różne formy twórczości artystycznej i będą pozwalały uczestnikom na wyrażenie siebie, swojej wrażliwości, wyobraźni i wewnętrznych emocji poprzez sztukę. W Państwa studiu odbywać się będą warsztaty tematyczne z lepienia z gliny oraz poznawanie różnorodnych technik zdobienia oraz szkliwienia wyrobów ceramicznych, tworzenie rzeźb i figur w technice (…), malarstwo akwarelowe, (…), (…) (…). Zajęcia te są sklasyfikowane przez Państwa pod nr. PKD 85.52.Z oraz PKWiU 85.52.19.0. Świadczone usługi będą obejmować usługi w zakresie edukacji, w szczególności w obszarze pozaszkolnej edukacji artystycznej. Poza warsztatami artystycznymi będą Państwo świadczyli usługę wypału prac powierzonych przez klienta. Usługa wypału - PKWiU 96.09.19.0.

Kolejną opcją, którą planują Państwo wprowadzić to abonamenty członkowskie, w przypadku których zakup będzie możliwy poprzez stronę internetową przez którą też, klient, będzie dokonywał zapłaty. W ramach abonamentu będzie oferowany wynajem przestrzeni i nielimitowany dostęp do pracowni oraz możliwość korzystania z materiałów i narzędzi w jakie pracownia jest wyposażona.

Usługa wynajmu - PKWiU 68.20.12.

Państwa wątpliwości w sprawie w pierwszej kolejności dotyczą zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej dla zajęć artystycznych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że w niniejszej sytuacji zostaną spełnione warunki umożliwiające zwolnienie na podstawie poz. 34 załącznika do rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej opisanych przez Państwa czynności, realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wskazali Państwo, że zajęcia są sklasyfikowane przez Państwa pod PKWiU 85.52.19.0. Ponadto prowadzone zajęcia artystyczne stanowią usługi w zakresie edukacji, w szczególności w obszarze pozaszkolnej edukacji artystycznej.

Zatem świadczone przez Państwa usługi w postaci prowadzenia zajęć artystycznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będą objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytanie nr 1 jest prawidłowe.

Dalsze Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą obliczania udziału sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia, jako procentowego stosunku wartości sprzedaży usług zwolnionych z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie poz. 30 oraz 34 załącznika do łącznej wartości całej sprzedaży zwolnionej.

Zgodnie z ww. § 3 ust. 1 pkt 3-4 rozporządzenia, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują możliwość stosowania zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Dotyczy to podatnika VAT, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych przedmiotowo z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących – wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień od kas rejestrujących – w przypadku, gdy udział sprzedaży z tytułu dokonania tych czynności w całkowitej wartości sprzedaży dokonanej przez podatnika VAT na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%. Natomiast w przypadku podatnika VAT rozpoczynającego w bieżącym roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest możliwe, jeżeli przewidywany przez podatnika VAT udział sprzedaży z tytułu dokonania tych czynności w całkowitej wartości sprzedaży dokonanej przez podatnika VAT na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych:

1) za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności albo

2) za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy

- będzie wyższy niż 80% .

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w kwestii obliczania udziału procentowego sprzedaży zwolnionej należy stwierdzić, że prawidłowe będzie zatem ustalenie udziału procentowego sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 rozporządzenia jako stosunku wartości sprzedaży usług korzystających ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie części I załącznika do rozporządzenia do całkowitej wartości dokonanej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W konsekwencji, gdy określony przez Państwa udział procentowy sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 rozporządzenia, będzie wyższy niż 80%, tj. udział sprzedaży usług edukacyjnych oraz innych świadczonych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, które będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie części I załącznika do rozporządzenia, przekroczy 80% całkowitej sprzedaży to będą Państwo mieli prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3-4 rozporządzenia, gdyż zostaną spełnione warunki wskazane w tym przepisie. Tym samym nie będą mieli Państwo obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą obowiązku wliczania do limitu zwolnienia w wysokości 20 000 zł wszystkich płatności internetowych oraz tych dokonanych w lokalu firmy (gotówkowych i bezgotówkowych) czy tylko płatności gotówkowych za zakupione usługi.

Z opisu sprawy wynika, że płatność za usługę wypału będzie można uregulować szybkim przelewem, blikiem, portfelem elektronicznym oraz gotówką. Wypały prac świadczone dla placówek przedszkolnych oraz szkół będą fakturowane i rozliczane przelewem na konto spółki. Kolejną opcją którą planują Państwo wprowadzić to abonamenty członkowskie, w przypadku których zakup będzie możliwy poprzez stronę internetową przez którą też, klient, będzie dokonywał zapłaty. Za świadczone usługi w znacznej części otrzymywane płatności będą wpływać bezpośrednio na konto spółki. Z uwagi na planowane zajęcia dla osób starszych, zakładają Państwo, że wiele z tych osób posługuje się nadal tradycyjnie gotówką. Świadcząc usługi w lokalu dla różnych grup wiekowych nie chcieliby Państwo wykluczać żadnej z możliwych metod płatności. Nie będą Państwo przyjmować opłat tylko za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie przewidział w ustawie o VAT ani w rozporządzeniu wydanym na jej podstawie, żadnego przepisu wskazującego na brak wliczania do wartości sprzedaży wyznaczającej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, należności otrzymanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z tytułu wykonywania na ich rzecz czynności zwolnionych na podstawie załącznika do rozporządzenia. Wyjątek stanowi – wskazana w § 3 ust. 3 rozporządzenia – sprzedaż z tytułu czynności, o których mowa w poz. 40 i 50 załącznika do ww. rozporządzenia.

Należy wskazać, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wartość sprzedaży wyznaczającej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (z wyjątkiem sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 40 i 50 załącznika do rozporządzenia). Wartość sprzedaży uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (z wyjątkiem sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 40 i 50 załącznika do ww. rozporządzenia) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości należy stwierdzić, że mają Państwo obowiązek wliczania do obliczanego proporcjonalnie limitu obrotu 20 000 zł, wszystkich płatności - zarówno gotówkowych, jak i bezgotówkowych, otrzymanych zarówno w lokalu firmy jak i poza lokalem firmy - z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3, oceniane całościowo, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności interpretacja nie rozstrzyga zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie poz. 30 oraz poz. 42 załącznika do rozporządzenia wykonywanych przez Państwa czynności, bowiem nie zadali Państwo pytania w tym zakresie.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jako oczywistą omyłkę pisarską potraktowałem podane przez Państwa w uzupełnieniu do wniosku we własnym stanowisko informacje dotyczące zwolnienia świadczonych usług na podstawie poz. 32 załącznika i przyjąłem w wydanej interpretacji, że omawiana kwestia dotyczy zwolnienia na podstawie poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Logo strony

Kontakt

Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.

ul. Łotewska 9a

03-918 Warszawa

Obserwuj nas

Ostatnie numery

Copyright 2025 © Wszelkie prawa zastrzeżone
;;