Biblioteka - brak prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych
Interpretacja indywidualna
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu pn. „...”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gminna Biblioteka Publiczna (dalej: Biblioteka lub Wnioskodawca) nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Biblioteka jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę. Wnioskodawca posiada osobowość prawną.
Obecnie Biblioteka realizuje projekt pn. „...” (dalej: Projekt lub Inwestycja), którego głównym celem jest poprawa jakości życia mieszkańców, poprzez budowę i zakup wyposażenia świetlic wiejskich.
Projekt jest dofinansowywany z funduszy unijnych w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W ramach przedmiotowego Projektu zostanie: (i) wybudowany (rozbudowany i przebudowany) budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości ... położony na działce o numerze ewidencyjnym ... obręb ... (dalej: Świetlica w miejscowości ...) oraz (ii) przebudowana i wyposażona świetlica w miejscowości ... położona na działce ewidencyjnej ..obręb ... (dalej: Świetlica w miejscowości ...; dalej łącznie infrastruktura wytworzona, zmodernizowana i zakupiona w ramach Inwestycji, w tym wyposażenie, łącznie jako: Infrastruktura).
Budynek Świetlicy w miejscowości ... oraz budynek Świetlicy w miejscowości ... wraz z działkami, na których są posadowione, stanowią własność Gminy ..., które Gmina ... bezpłatnie użycza na rzecz Wnioskodawcy.
Po zrealizowaniu Inwestycji zarząd nad Infrastrukturą będzie sprawowała bezpośrednio Biblioteka.
W ramach realizacji Projektu Biblioteka ponosi i będzie ponosiła wydatki na zakup robót budowlanych, wyposażenia oraz na usługi pełnienia nadzoru inwestorskiego przy realizacji Projektu (dalej łącznie jako: Wydatki inwestycyjne). Wydatki inwestycyjne zostaną udokumentowane fakturami VAT, na których Biblioteka oznaczona jest/będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.
Budowa (rozbudowa z przebudową) budynku Świetlicy w miejscowości ... w ramach Projektu polega m.in. na wykonaniu instalacji elektrycznej, robót ogólnobudowlanych, miejsc parkingowych i dojścia do budynku, instalacji sanitarnych, zakupie wyposażenia (m.in. kompletu mebli kuchennych, stołu do jadalni, krzesła), dostawie i montażu instalacji fotowoltaicznej.
Przebudowa i wyposażenie Świetlicy w miejscowości ... w ramach Projektu polega m.in. na wykonaniu robót ogólnoremontowych, zakupie wyposażenia (m.in. kompletu mebli kuchennych, laptopa, ekspresu automatycznego, klimatyzatora, szafy chłodniczej, stołu świetlicowego składanego, przyczepy mobilnej ze sceną), dostawie i montażu instalacji fotowoltaicznej.
Po zrealizowaniu Projektu w Świetlicy w miejscowości ... planowane jest prowadzenie przez Bibliotekę bezpłatnych inicjatyw społecznych m.in.: klubu rekreacji, zajęć rękodzielnicze, zajęć kulinarnych.
Po zrealizowaniu Projektu w Świetlicy w miejscowości .... planowane jest prowadzenie przez Bibliotekę bezpłatnych inicjatyw społecznych m.in.: klubu rekreacji, zajęć rękodzielniczych, zajęć kulinarnych.
Po zakończeniu Projektu Infrastruktura będzie wykorzystywana przez Bibliotekę jedynie do działalności kulturalnej zgodnie m.in. z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.; dalej: USG), ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 87; dalej: Ustawa o działalności kulturalnej) oraz Statutem Gminnej Biblioteki Publicznej w .... (dalej: Statut).
Zgodnie z § 6 Statutu, działalność Biblioteki ma na celu zaspokajanie potrzeb kulturalnych, oświatowych i informacyjnych mieszkańców Gminy ... oraz uczestniczenie w upowszechnianiu wiedzy i kultury.
Po realizacji Projektu Infrastruktura będzie ogólnodostępna i udostępniana mieszkańcom i innym podmiotom bezpłatnie. W konsekwencji Biblioteka nie uzyskuje/nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów z Infrastruktury zmodernizowanej/wytworzonej/zakupionej w ramach Projektu (ani zakupionego wyposażenia), w szczególności Infrastruktura po zrealizowaniu Projektu nie będzie odpłatnie wynajmowana czy wydzierżawiana przez Bibliotekę.
Pytanie: Czy w przedstawionych okolicznościach Biblioteka ma i będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach Biblioteka nie ma i nie będzie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu.
Zgodnie zustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Natomiast w myśltego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z kolei wustawy VAT wskazano przypadki, w których prawo do odliczenia jest ex lege wyłączone.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje, gdy są spełnione, tzw. pozytywne przesłanki odliczenia (tj. odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary lub usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony, będą wykorzystywane przez tego podatnika do czynności opodatkowanych) oraz gdy nie zachodzą żadne przesłanki wyłączające prawo do odliczenia wskazane w art. 88 ustawy VAT (tzw. negatywne przesłanki odliczenia).
Podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W tym kontekście wskazać należy, iż stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Wedle natomiast art. 3 ust. 2 przedmiotowej ustawy, działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a także sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 USG). Ponadto zgodnie z brzmieniem Statutu działalność Biblioteki ma na celu zaspokajanie potrzeb kulturalnych, oświatowych i informacyjnych mieszkańców Gminy … oraz uczestniczenie w upowszechnianiu wiedzy i kultury (§6 Stautu).
Powyższe oznacza, iż organ władzy publicznej jest podatnikiem VAT w tych przypadkach, w których: (i) wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach zadań własnych lub (ii) wykonuje czynności mieszczące się wprawdzie w ramach zadań własnych, gdy mają on swoje źródło w stosunku cywilnoprawnym, tj. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko w tym zakresie wykonywane przez Bibliotekę czynności mogłyby zatem mieć przymiot działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT.
Jednocześnie, powołane wyżej przepisy Ustawy VAT wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: (i) odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz (ii) wystąpi związek między nabywanymi towarami lub usługami z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT, a następnie – w ramach tej działalności – związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT.
Na podstawie przepisuustawy VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy VAT, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy VAT.
W konsekwencji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, nie są i nie zostaną spełnione wskazane wyżej warunki do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją Projektu, ponieważ: (i) Biblioteka nie jest czynnym podatnikiem VAT, a więc nie ponosi i nie będzie ponosić w przedmiotowym przypadku Wydatków inwestycyjnych jako podatnik VAT oraz, w konsekwencji (ii) wydatki te nie są i nie będą wykorzystywane do czynności podlegających VAT, w tym opodatkowanych.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji zachodzi tzw. negatywna przesłanka odliczenia wskazana wart. 88 ust. 4ustawy VAT, która wyłącza prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych przez Wnioskodawcę Wydatków inwestycyjnych.
Na marginesie należy zaznaczyć, że Projekt jest realizowany z założeniem, że po jego wykonaniu Infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej. Biblioteka będzie działać w tym zakresie w ramach reżimu publicznoprawnego. W związku z realizacją Projektu Wnioskodawca będzie występować jako jednostka organizacyjna gminy, w ramach i w celu realizacji zadań statutowych, nałożonych nań odrębnymi przepisami prawa, a nie na podstawie i w celu wykonywania zobowiązań wynikających z umów cywilnoprawnych. A zatem Biblioteka nie działa/nie będzie tu działać w charakterze podatnika VAT.
Ponadto, w kontekście drugiej z ww. przesłanek, należy zauważyć, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy związek pomiędzy nabyciem towarów/usług a sprzedażą opodatkowaną jest dostatecznie oczywisty. Jak natomiast zostało wskazane, po realizacji Projektu Infrastruktura nie będzie służyła Bibliotece do czynności opodatkowanych VAT. Tym samym wydatki poniesione przez Bibliotekę na realizację Projektu nie służą/nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej VAT, a więc druga z ww. przesłanej nie zostanie spełniona.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, Biblioteka nie ma i nie będzie miała prawa do odliczenia VAT od Wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu, gdyż (i) nie zostaną spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy VAT, (ii) przy jednoczesnym spełnieniu przesłanki wskazanej wart. 88 ust. 4ustawy VAT wyłączającej prawo do odliczenia.
W szczególności wytworzona/zmodernizowana/zakupiona Infrastruktura w ramach Projektu (w tym zakupione wyposażenie) nie służy/nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS), w zbliżonych do sytuacji Wnioskodawcy stanach faktycznych. Przykładowo w:
- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 2 lipca 2019 r. sygn. 0112-KDIL1-1.4012.246.2019.2.SJ, w której organ doszedł do wniosku, że: „W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabyte przez niego towary związane z realizacją zadania będącego przedmiotem wniosku nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – nabyte towary służą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”;
- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 23 maja 2019 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4012.180.2019.1.EN, w której DKIS uznał, że: „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wynika z wniosku, Gminny Ośrodek Kultury nie jest podatnikiem VAT czynnym i nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Tym samym efekty zrealizowanego projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione”.
Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetleart. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii możliwości odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu pn. „....”.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że nie jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawieart. 86 ust. 1 ustawy nie są/nie będą spełnione, gdyż istnieje przesłanka negatywna, określona wart. 88 ust. 4ustawy.
Wobec powyższego nie mają/nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu pn. „.....”.
Tym samym Państwa stanowisko, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w związku ze wskazaną okolicznością, że nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
Kontrola instytucji kultury przez organizatora – jakie dokumenty może sprawdzać organizator
Dyrektor instytucji kultury a zasada jednoosobowego kierownictwa – zakres kompetencji i odpowiedzialności
Dlaczego omijanie procedury zamówień publicznych jest najprostszą drogą do zwolnienia dyrektora instytucji kultury