Instytucje kultury – najczęstsze błędy popełniane w czasie inwentaryzacji
Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację, unikać ich w swojej jednostce.
Nieprawidłowości, jakie pojawiają się w związku z inwentaryzacją, można podzielić na błędy dotyczące:
- ogólnego przebiegu inwentaryzacji,
- dokumentacji,
- przebiegów spisów,
- przebiegów potwierdzeń salda,
- przeprowadzania weryfikacji,
- rozliczenia inwentaryzacji.
Błędy dotyczące ogólnych zasad inwentaryzacji
Chociaż ustawa o rachunkowości reguluje podstawowe kwestie, niestety zdarzają się błędy polegające na:
- niezachowaniu ustawowych terminów inwentaryzacji;
- rezygnacji z przeszkolenia osób powołanych do dokonania czynności inwentaryzacyjnych – wzrasta wtedy ryzyko błędów inwentaryzacyjnych;
- zbyt łagodnym traktowaniu groźnych dla jednostki i niczym nieusprawiedliwionych naruszeń prawa i mienia oraz rożnych fałszerstw i malwersacji;
- rozciąganiu w czasie prac inwentaryzacyjnych i nieuzasadnione przerywanie tych prac na wiele dni lub tygodni.
Przesunięcia terminów inwentaryzacji mogą dotyczyć wyłącznie inwentaryzacji przeprowadzanych drogą spisu z natury i potwierdzenia salda (art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2 uor). Oznacza to, iż nie można przesuwać, tj. przeprowadzać na inny dzień niż koniec roku obrotowego inwentaryzacji pasywów aktywów drogą weryfikacji.
Pozostało jeszcze 87% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp
Oferujemy
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
- komentarze ekspertów do nowości prawnych,
- codzienne wsparcie dla dyrektorów i działów kadrowo-płacowych w Twojej instytucji,
- indywidualne porady - odpowiedź otrzymasz w ciągu 3 dni roboczych wprost na Twoją skrzynkę e-mailową,
- gotowe dokumenty, kalkulatory kadrowo-płacowe, szkolenia i webinary.
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Autor
Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej.