Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
Nowelizacja ustawy o rachunkowości z końca 2024 roku, która obowiązuje już dla sprawozdań za 2024 rok, nie zmienia zakresu uproszczeń, a jedynie je porządkuje. Potwierdzono w nowym brzmieniu art. 45 ust. 3 uor, że sprawozdania tych instytucji kultury, które podlegają obowiązkowi poddania sprawozdania finansowego, muszą zawierać oprócz bilansu, rachunku zysków i strat i informacji dodatkowej także rachunek przepływów ...
Muzycy otrzymują wynagrodzenie zasadnicze, dodatek stażowy, dodatki funkcyjne, np. za grę na II instrumencie, prowadzenie grupy, pełnienie funkcji np. koncertmistrza (dodatki stanowią określony procent wynagrodzenia zasadniczego), ekwiwalenty za instrumenty (nieopodatkowane) do przedostatniego dnia miesiąca oraz nagrodę za koncerty (muzyk zatrudniony na pełen etat ma do zagrania 3 koncerty w miesiącu i otrzymuje stał...
Dyrektor instytucji kultury przebywa na zwolnieniu lekarskim przez 7 dni. Czy podstawy zasiłku (za czerwiec 2023 roku – maj 2024 roku) przyjąć kwartalną premię uznaniową, która jest wypłacana za 3 miesiące oraz nagrodę roczną (została wypłacona w grudniu 2023 r. i jest to średnie wynagrodzenie z 12 mies.). Premię przyznaje organizator, czyli prezydent miasta na podstawie zarządzenia prezydenta w sprawie zasad premiow...
W 2024 roku kary pieniężne za wykroczenia i przestępstwa skarbowe są wyższe. Tak jak w 2023 roku, jest to wzrost dwustopniowy, gdyż najpierw 1 stycznia 2024 r. wynagrodzenie to wynosiło 4.242 zł, a od 1 lipca 4.300 zł. Sprawdź, jak od lipca 2024 r. rosną kary za wykroczenia skarbowe. Poznaj szczegóły.
Wieloletni pracownik instytucji kultury (ur. 04-03-1968r) zgłosił się z pytaniem czy instytucja zaliczy mu to do wysługi lat?: Ma oświadczenie w sprawie braku dokumentów potwierdzających pracę w gospodarstwie rolnym rodziców (matki) po ukończeniu 16 roku życia (okres 01.01.2083 – 15-08-1988 – tj. do daty o wymeldowaniu ) i oświadczył tam, że wykonywał czynności związane z prowadzeniem gospodarstwa tzn. pomagał rodzic...
Zwracam się z pytaniem dotyczącym Polityki Bezpieczeństwa Informacji. Jaka dokumentacja powinna być zgromadzona/opracowana w ramach ww. Polityki (jako załączniki?) w gminnej bibliotece publicznej. Dodam, że pracuję w niewielkiej placówce, w której jest jednoosobowa obsada. Może moglibyście Państwo usystematyzować pod tym kątem informacje, które docierają z Internetu, ale trochę trudno się w tym rozeznać. Co konkretni...
W samorządowej instytucji kultury nie funkcjonuje Pracownicza Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa, natomiast pracownicy są członkami Międzyzakładowej Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej. Na postawie stosownej umowy instytucja zobowiązana jest do refundacji kosztów obsługi swoich pracowników będących członkami Międzyzakładowej PKZP.W umowie określono jaką kwotę instytucja jest zobowiązana uiszczać co miesiąc za obsługę je...
Kto powinien w komisji inwentaryzacyjnej objąć stanowisko przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej? Czy jest to osoba, która w muzeum zajmuje kierownicze stanowisko? Czy może to być osoba, która między innymi podczas inwentaryzacji będzie odpowiedzialna materialnie np. za stan środków pieniężnych w kasie? Czy przewodniczący komisji musi uczestniczyć w spisie z natury?
Różnice inwentaryzacyjne do czasu ich rozliczenia ujmuje się na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”. Wiele instytucji kultury używa jednak odrębnego konta zespołu 2 np. 241 „Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych”. Ze względu na to, że niedobory i nadwyżki ewidencjonuje się osobno, najczęściej stosuje się odpowiednią analitykę (np. konto 241-1 „Rozliczenie niedoborów”, konto 241-2 „Rozliczenie nadwyżek”).
Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację, unikać ich w swojej jednostce.
Pracownik jest zatrudniony w wymiarze 3/5 etatu. Pracuje w poniedziałki środy i piątki. Pracujemy w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku. W regulaminie ZFŚS jest zapis 10 dni roboczych, jeżeli chodzi o dofinansowanie wczasów pod gruszą. Pracownik zgłosił wniosek o urlop przez kolejnych 14 dni kalendarzowych, co daje 6 dni roboczych w jego przypadku. Jak należy traktować dni robocze: czy te które...
Każda instytucja kultury pracująca z małoletnimi ma obowiązek wprowadzić Standardy Ochrony Małoletnich. Termin na to upłynął 15 sierpnia 2024 r. W dokumencie należy określić m.in. zasady i procedurę podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego. Sprawdź, co należy rozumieć pod tym pojęciem. Pobierz przykładową kartę interwencji, którą wypełnia się w ...
Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 560 ze zm.; dalej „ustawa”)– jak wiele innych ustaw, w swojej końcowej części zawiera przepisy karne, ustalające sankcje za nieprzestrzeganie najistotniejszych przepisów tego aktu prawnego.
Ustawa Kamilka, wprowadzając unormowania dotyczące szczególnych środków ochrony małoletnich, zaliczyła do nich m.in. kontrolę wykonywania obowiązków w zakresie uzyskiwania informacji o osobach, których szeroko rozumiane zatrudnienie wiąże się z kontaktem z dziećmi. Sprawdź, w jaki sposób instytucja kultury może być kontrolowana przy wprowadzeniu standardów ochrony małoletnich..
W przypadku gdy wysokość wynagrodzenia ustalonego w umowie nie zapewnia przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi otrzymania za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnej stawki godzinowej, przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi przysługuje wynagrodzenie w wysokości obliczonej z uwzględnieniem minimalnej stawki godzinowej.
Sprawdź, ile wynosi minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 lipca 2024 r. i jak rozliczać wynagrodzenia w instytucji kultury po zmianach. Pamiętaj, że minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. wynosi 4.242 zł, zaś od 1 lipca 2024 r. jest to 4.300 zł. Pobierz przykłady liczbowe na II połowę 2024 roku.
Przepisy o ustanawianiu i zadaniach społecznego opiekuna zabytków są bardzo lakoniczne. W tym temacie więcej jest pytań niż odpowiedzi. Społeczny opiekun zabytków powinien współdziałać z wojewódzkim konserwatorem zabytków i starostą w sprawach ochrony zabytków i opieki nad tymi zabytkami. Może też być ważnym partnerem dla innych władz samorządowych i instytucji kultury. Formalnie nie ma przeszkód, aby funkcję opiekun...
Do kręgu podmiotów zobowiązanych do wprowadzenia standardów należą w szczególności instytucje kultury. Z uwagi bowiem na przedmiot ich działalności, jakim jest działalność kulturalna – prowadzona w różnych formach organizacyjnych (teatrów, oper, operetek, filharmonii, orkiestr, instytucji filmowych, kin, muzeów, bibliotek, domów kultury, ognisk artystycznych, galerii sztuki oraz ośrodków badań i dokumentacji w różnyc...
W związku z ochroną sygnalistów zachodzi konieczność zachowania ich tożsamości w tajemnicy. Wprowadzając procedurę ich ochrony, musimy zatem publikować informacje odnośnie tego, na jakiej podstawie możemy przetwarzać niektóre dane osobowe. W praktyce sprawa nie jest prosta, zwłaszcza że część podmiotów może procedurę wprowadzić dobrowolnie, a w ich ręce mogą wpaść również dane potocznie określane jako wrażliwe.
Kierownik jednostki w zarządzeniu w sprawie inwentaryzacji w drodze spisu z natury powinien zobowiązać osoby odpowiedzialne do przygotowania zapasów znajdujących się na danym polu spisowym. Osoby odpowiedzialne za spisywane zapasy powinny być zobligowane do złożenia księgowemu w przeddzień spisu oświadczenia o przekazaniu wszystkich dowodów przychodu i rozchodu. Sprawdź trzy metody inwentaryzacji i zastosuj je w prak...
W dokumencie polityki rachunkowości powinny znaleźć się niezbędne elementy, takie jak: określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych – rok obrotowy nie zawsze musi pokrywać się z rokiem kalendarzowym, a także metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalenia wyniku finansowego. To nie wszystko. Pobierz przykładowy wzór polityki rachunkowości wraz z załącznikami.
W każdej jednostce, a zatem także w instytucji kultury, po dniu bilansowym występują zdarzenia, które pomimo że wystąpiły w następnym roku obrotowym, mogą mieć wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniu finansowym za dany rok. Zdarzeniem po dniu bilansowym jest każde zdarzenie dotyczące instytucji kultury, które nastąpiło po dniu bilansowym, ale nie później niż do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
Organ gminy właściwy ze względu na miejsce organizacji wydarzenia może żądać załączenia do zawiadomienia zaświadczenia o spełnieniu przewidzianych prawem wymagań odnoszących się do pomieszczeń, obiektów lub miejsc, w których odbywać się ma dana impreza, a także urządzeń technicznych używanych przy jej organizowaniu lub w trakcie jej odbywania. Skoro wracają wydarzenia „w realu”, warto przypomnieć sobie, co oznacza ta...
Jesteśmy instytucją kultury. W jakiej pozycji bilansu należy wykazać przedpłatę, jakiej dokonaliśmy na nasze konto e-toll – konto przedpłacone? Czy kwotę taką należy potraktować jako należność, czy może raczej stanowi to rodzaj kaucji? Czy taką przedpłatę wykazywać w sprawozdaniach RBN? Czy kaucja zapłacona z tytułu zawartej umowy najmu podlega wykazaniu w takim RBZ jako zobowiązanie, po roku trwania umowy najmu?
Samorządowa instytucja kultury osiągnęła zysk brutto w wysokości blisko 600.000 zł. Zysk podatkowy to ok. 550.000 zł. Całość zysku zostanie przekazana na rachunek rezerwowy instytucji kultury. Fundusz rezerwowy tworzy się z zysku netto za poprzedni rok obrotowy i przeznacza się na pokrycie strat instytucji kultury. W przypadku gdy strata netto jest wyższa niż fundusz rezerwowy, pozostałą jej część pokrywa się z fundu...
Bank (darczyńca) zawarł umowę darowizny z gminnym ośrodkiem kultury (obdarowany). Darczyńca oświadcza, że daruje obdarowanemu darowiznę, z przeznaczeniem na cele statutowe. Obdarowany w tej umowie oświadcza, że przyjmuje darowiznę i zobowiązuje się przeznaczyć ją na cele statutowe. Co do zasady darowizna nie jest kosztem podatkowym, ale niektóre mogą być odliczane od podstawy opodatkowania. Czy przekazana darowizna n...
Od 15 lutego 2024 r. przeważająca część instytucji kultury musi opracować i wdrożyć dokument w postaci standardów ochrony małoletnich. Ma na to maksymalnie 6 miesięcy. Dotyczy to również tych bibliotek i muzeów, które prowadzą zajęcia (lekcje) dla dzieci – stale, regularnie bądź tylko okazjonalnie. Od tej zasady są jednak wyjątki. Sprawdź szczegóły.
Pracownikowi instytucji kultury zostało powierzone stanowisko p.o. dyrektora na podstawie zarządzenia Burmistrza Gminy. Pracownik ma podpisaną umowę o pracę z instytucją kultury. Otrzymał porozumienie zmieniające warunku wynagradzania podpisane przez burmistrza gminy. Czy wobec tego pracownik powinien złożyć wniosek o urlop bezpłatny na okres pełnienia obowiązków dyrektora?
Jednym z obowiązków ciążących na podatnikach, płatnikach podatków, a także współdziałających z nimi podmiotach, jest raportowanie tzw. schematów podatkowych. Przepisy nie wyłączają z nich jednostek sektora finansów publicznych, dlatego też również one muszą się stosować do tych regulacji. Dotyczy to także instytucji kultury. Sprawdź, czym są schematy podatkowe indywidualne, schematy standaryzowane oraz schematy poda...
Instytucja kultury wypłaca pracownikom nagrodę roczną, której wysokość, zgodnie z zapisami regulaminu wynagradzania, jest ustalana na podstawie wynagrodzenia osiągniętego w roku za który jest należna, z wyłączenie wynagrodzenia i zasiłków należnych za czas choroby , a jej wysokość nie może przekroczyć 8,5% ustalonej podstawy. Wypłata nagrody rocznej i jej wysokość jest uzależniona od posiadanych środków finansowych. ...
Najczęstszą podstawą nawiązania stosunku pracy jest oczywiście umowa o pracę, aczkolwiek niemała grupa pracowników zatrudniana jest także na innych podstawach prawnych wymienionych powyżej. Do grupy tej zaliczamy dyrektorów instytucji kultury, którzy obecnie – jako stosunkowo wąska grupa pracowników – są zatrudniani wyłącznie na podstawie powołania. Sprawdź, na co należy zwrócić uwagę przy procedurze powołania dyrekt...
Instytucje kultury, jako instytucje mające za zadanie tworzenie, upowszechnianie i ochronę kultury, są również podmiotami prawa. Jako samodzielne podmioty, dysponujące osobowością prawną, muszą mieć swoją własną reprezentację. Sprawdź, jaka jest pozycja dyrektora instytucji kultury jako osoby zarządzającej zakładem pracy i reprezentującej pracodawcę.
Konkurs na dyrektora instytucji kultury jest jawny i postanowienie o jego rozpisaniu musi być ogłoszone. W pierwszej kolejności ogłoszenie podawane jest do wiadomości pracowników instytucji kultury. Sposób informowania może być różny – poza standardowym wywieszeniem np. na tablicy ogłoszeń, można też poinformować pracowników na zebraniu załogi, przekazać ogłoszenie o konkursie drogą elektroniczną (e-mailem lub ogłosz...
Instytucja kultury musi zwrócić niewykorzystaną dotację w jednym z dwóch terminów. W przypadku gdy dotacji udzielono na pełen rok budżetowy jest to termin31 stycznia następnego roku. Natomiast w przypadku gdy okres, w którym dotacja mogła być wydatkowana był dłuższy albo krótszy niż rok budżetowy, jest to termin 15. dnia po upływie terminu wykorzystania dotacji. Sprawdź na przykładach, w jaki sposób instytucja kultur...
Od 1 stycznia 2025 r. wzrasta wynagrodzenie minimalne. Dlatego też pracodawca musi sprawdzić, czy wynagrodzenia pracowników nie będą niższe. Nową wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę należy też uwzględnić przy ustalaniu wysokości niektórych świadczeń pracowniczych. Sprawdź, jak zmienia się wynagrodzenie minimalne i świadczenia pracownicze w 2025 roku.
Pobieranie informacji z Rejestru nie jest skomplikowane. Jest również bezpłatne, o czym należy koniecznie pamiętać, ponieważ można spotkać na rynku oferty płatnej weryfikacji. Sprawdź, jak uzyskać informację z Rejestru z dostępem ograniczonym. Pobierz wzór pisemnego zgłoszenia utworzenia konta instytucjonalnego dla osoby prawnej oraz jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
Podmioty wprowadzające procedurę zgłoszeń nieprawidłowości przez sygnalistów mogą, a niekiedy muszą, uwzględnić w niej tzw. system zachęt. Sprawdź, co to oznacza w praktyce. Zwłaszcza, że przepisy nie precyzują, czy benefity mogą mieć charakter finansowy. Dowiedz się, jakie zachęty są dozwolone i dlaczego warto opracować procedurę zgłoszeń wewnętrznych.