Przepisy zarówno Aktu o sztucznej inteligencji, jak i ustawy znajdą zastosowanie ogólnie rzecz ujmując do podmiotów, które tworzą i wdrażają systemy AI lub korzystają z nich w sposób profesjonalny. Mowa więc nie tylko o dostawcach, producentach, importerach, dystrybutorach, ale również „podmiotach stosujących systemy AI, które to podmioty mają siedzibę lub znajdują się w Unii”. W tym ostatnim pojęciu potencjalnie mieszczą się nie tylko przedsiębiorcy, ale również wszystkie podmioty publiczne korzystające z informatycznych systemów AI. Oznacza to przede wszystkim konieczność sprawdzenia, czy w danej jednostce są stosowane takie narzędzia (tzn. systemy zakazane, wysokiego ryzyka, wymagające spełniania dodatkowych obowiązków informacyjnych lub generatywne). Wyłączone spod przepisów rozporządzenia i ustawy są tylko systemy sztucznej inteligencji, z których korzystają osoby fizyczne na własne potrzeby.
Co zawiera projekt ustawy o sztucznej inteligencji
W projekcie ustawy przewidziano w szczególności następujące rozwiązania:
Z komentarza eksperta Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:
Dowiedz się więcej:
Sztuczna inteligencja w kulturze - jak ją skutecznie wykorzystywać
Zmiany: Sztuczna inteligencja od 2 lutego 2025 r. – nowe kadrowe obowiązki dyrektora
Czy pracownik instytucji kultury może naruszyć prawo autorskie, korzystając z AI
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
prawnik, trener, publicysta, społecznik. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Regularnie prowadzi szkolenia dla sektora publicznego, ludzi nauki i przedsiębiorców, zwłaszcza na temat prawa własności intelektualnej, prawa pracy, prawa administracyjnego oraz szkolnictwa wyższego. Prowadzi blog: www.kreatywnieoprawie.pl
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa