– Jak długo działa Pan na polu kulturalnym?
Trudno powiedzieć, kiedy to się zaczęło. Po prostu wzrastałem w stałym kontakcie ze sztuką. Ogromna w tym zasługa mojej mamy, która często zabierała mnie do teatru, na wernisaże i recitale oraz do muzeów, nie tylko w Polsce. Z reguły byłem zdecydowanie najmłodszym uczestnikiem takich wydarzeń. W czasach szkolnych uczęszczałem do domu kultury na zajęcia z historii sztuki i w kółku literacko-dziennikarskim. Przy tej okazji zaczynałem angażować się w różne inicjatywy: publikować, występować na scenie. Na studiach poszło to dalej.
– Na czym polega Pana działalność?
Zajmuję się literaturą piękną i trochę amatorsko fotografią. Opublikowałem cztery książki poetyckie: Zarządzanie zasobami emocjonalnymi (2015), wersję dwujęzyczną polsko-ukraińską (2017), Błąd w sztuce (2019) oraz Alterfakty (2021). Moje wiersze wzięły udział w wielu wydarzeniach z pogranicza sztuk – np. były rozprowadzane na pocztówkach i kalendarzu, czy prezentowane na wystawach. Powstał też spektakl multimedialny w oparciu o moje teksty, który jak dotąd wystawiliśmy dwa razy we Wrocławiu (Ubierz mnie w słowa). Kiedyś dużo częściej organizowałem i prowadziłem spotkania autorskie, wystawy, koncerty, konkursy. Od siedmiu lat skupiam się na doradztwie prawnym dla organizatorów takich przedsięwzięć oraz prowadzeniu szkoleń dla branży kreatywnej, uczelni, administracji i instytucji kultury.W 2019 r. przyjęto mnie do Stowarzyszenia Pisarzy Polskich / Oddział Kraków. Wspieram pro bono działania wydawnicze oraz animacyjne Zarządu, służąc wiedzą prawną.Pomogłemteż w założeniu lub prowadzeniu kilkunastu fundacji o profilu kulturalnym.
– Czy praca dla pisma „Prawo i finanse w kulturze” jest dla Pana satysfakcjonująca i czy miała ona znaczenie przy otrzymaniu odznaki?
Dwa razy tak! W czasopiśmie publikuję regularnie od 2019 roku i lubię podejmować różnorodne tematy istotne dla codziennej pracy sektora kultury. W tym m.in. z zakresu prawa autorskiego, i administracyjnego, prawa pracy czy aktualnych nowelizacji. Piszę dziesiątki artykułów rocznie. We wniosku do Ministra w sprawie przyznania odznaczenia opisałem, że wspieram polską kulturę również w ten sposób, we współpracy z wydawnictwem „Wiedza i Praktyka”.
– Jakie wyzwania dla polskiej kultury widzi Pan w kolejnych latach?
W pierwszej kolejności przyszła mi na myśl technologia sztucznej inteligencji. Obecnie bardzo żywiołowo się rozwija i nie znamy jeszcze wszystkich jej możliwości, aspektów działania ani następstw dla życia społecznego oraz sztuki. Mam nadzieję, że AI pozostanie jednym z narzędzi w twórczości artystycznej, a nie zastąpi artystów. Na wszelki wypadek w następnym tomiku umieszczę adnotację: „wiersze powstały bez użycia AI”. Być może w czyichś oczach doda to wierszom rangi?
Dziękuję za rozmowę. Jeszcze raz serdecznie gratulujemy.
Zapraszamy do odwiedzenia bloga naszego autora: www.kreatywnieoprawie.pl.oraz poetyckiego fanpage: facebook.com/Mariusz.S.Kusion.Autor.
Na zdjęciu: Od prawej: Michał Zabłocki (prezes SPP / O. Kraków), Elżbieta Achinger (I Wicewojewoda Małopolski) oraz nagrodzeni: Bożena Boba-Dyga (multiartystka), prof. Marta Wyka (historyczka literatury i krytyczka literacka), tłumaczka Katarina Šalamun-Biedrzycka oraz Mariusz Kusion.(Fot. Jan Zych).
Renata Kajewska
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Renata Kajewska - redaktor publikacji płacowych od ponad 20 lat, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, studiów podyplomowych z zakresu pracy pracy na UW oraz studiów dla menedżerów kultury na SGH, miłośniczka książek i kultury skandynawskiej
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
Kontrola instytucji kultury przez organizatora – jakie dokumenty może sprawdzać organizator
Dyrektor instytucji kultury a zasada jednoosobowego kierownictwa – zakres kompetencji i odpowiedzialności
Dlaczego omijanie procedury zamówień publicznych jest najprostszą drogą do zwolnienia dyrektora instytucji kultury