REKLAMA

Prawo w kulturze 10% rabatu na 10 lat
Logo strony
Logo strony
[email protected]
>
Lista wydań
>
numer 139
>
Dyrektor instytucji kultury a zasada jednoosobowego kierownictwa – zakres kompetencji i odpowiedzialności
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Nagroda rzetelna firmaNagroda firma szkoleniowaNagroda złoty płatnikNagroda firma dobrze widzianaNagroda laur zaufaniaNagroda polskie stowarzyszenieNagroda certyfikat rzetelnościNagroda e-gazeleNagroda top firmaNagroda laureat

Logo strony

Kontakt

Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.

ul. Łotewska 9a

03-918 Warszawa

+48 22 429 44 44

[email protected]

Obserwuj nas

Ostatnie numery

Informacje

OfertaKontaktRegulaminPomocEksperciSłowa kluczowe
Copyright 2025 © Wszelkie prawa zastrzeżone

Numer 141 Maj 2025 r.

Statut instytucji kultury: rola organizatora, kompetencje dyrektora i struktura organizacyjna

Numer 140 Kwiecień 2025 r.

Kontrola instytucji kultury przez organizatora – jakie dokumenty może sprawdzać organizator

Numer 139 Marzec, Kwiecień 2025 r.

Dyrektor instytucji kultury a zasada jednoosobowego kierownictwa – zakres kompetencji i odpowiedzialności

Dyrektor instytucji kultury ponosi pełną odpowiedzialność za funkcjonowanie placówki. Sprawdź, w jaki sposób dyrektor instytucji kultury sprawuje swoje obowiązki? W artykule wyjaśniamy podstawy prawne, zakres kompetencji oraz kluczowe aspekty odpowiedzialności wynikające z zasady jednoosobowego kierownictwa.
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Numer 139 Marzec, Kwiecień 2025 r.

Dyrektor instytucji kultury a zasada jednoosobowego kierownictwa – zakres kompetencji i odpowiedzialności

Temat numeru

Dyrektor instytucji kultury a zasada jednoosobowego kierownictwa – zakres kompetencji i odpowiedzialności

Instytucje kultury, jako jednostki zajmujące się działalnością kulturalną i artystyczną, wymagają klarownych zasad zarządzania. Zgodnie z przepisami, ich kierownictwo opiera się na zasadzie jednoosobowego kierowania, co oznacza, że dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za funkcjonowanie placówki. Jakie są ramy prawne tej zasady? W jaki sposób dyrektor instytucji kultury sprawuje swoje obowiązki? W artykule wyjaśniamy podstawy prawne, zakres kompetencji oraz kluczowe aspekty odpowiedzialności wynikające z zasady jednoosobowego kierownictwa.

Zwrot kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej – czy to obowiązek pracodawcy

Proszę o odpowiedź na pytanie, czy pracownik może się zrzec kosztów za energię elektryczną oraz internet. Jakie inne koszty zwrotu powinien zapewnić pracodawca? Pracownik chce podjąć pracę hybrydową w godzinach od 12 do 16, od godziny 8 do 12 będzie świadczyć pracę w zakładzie pracy. Pracodawca zapewni mu sprzęt firmowy : laptop wraz z torbą, drukarkę, telefon, dysk zewnętrzny, nie zapewnia biurka oraz krzesła, pracownik oświadczył, że jego miejsce pracy w domu zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy. Pracownik nie chce ekwiwalentu za zużycie energii elektrycznej tłumacząc to tym, że ma założone panele fotowotaiczne i jego rachunki za prąd są znikome lub nie ma ich wcale, a także że może naładować sprzęt w pracy. Odnośnie internetu przedstawił propozycję korzystania z wi-fi telefonu komórkowego, który również otrzymał od pracodawcy.

Jednorazowa amortyzacja w instytucji kultury jako małym podatniku – czy można skorzystać z limitu 214.000 zł

Czy jednostka kultury jako mały podatnik (nie jest jednostką rozpoczynającą działalność i wartość przychodu nie przekroczyła 8.569.000 zł) może skorzystać z limitu 214.000 zł do jednorazowej amortyzacji nowego środka trwałego zaliczonego do grupy 3-8 KŚT (z wyłączeniem samochodów)?

Czy z funduszu korkowego i małpkowego można sfinansować monitoring w instytucji kultury

 „Czy z funduszu profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom można sfinansować monitoring przy domu kultury? Chodzi o to, że w bocznej ścianie jest nisza, którą upodobali sobie miejscowi amatorzy napojów procentowych, a my chcemy sobie z tym jakoś poradzić” – takie pytanie zadała mi na szkoleniu przedstawicielka domu kultury, wchodząca w skład Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Sprawdź, co na to przepisy.

Czy instytucja kultury może sfinansować wyjazd integracyjny dla pracowników

Mam pytanie odnośnie opłacenia wyjazdu integracyjnego dla pracowników. Czy instytucja kultury może opłacić wyjazd integracyjny pracowników? Jeśli tak, to czy musi taki zapis zawrzeć w statusie, regulaminie itp.? Czy są limity kwot w tym zakresie?

Jak obliczać okres zasiłkowy w 2025 roku? Przykłady i najczęstsze błędy

Obliczanie okresu zasiłkowego to kluczowy element rozliczania nieobecności pracowników. Błędy, takie jak nieprawidłowe sumowanie zwolnień lekarskich, nieuwzględnianie wcześniejszych okresów choroby czy błędna interpretacja przerw między absencjami, mogą prowadzić do nieuprawnionych wypłat lub przedwczesnego zakończenia zasiłku. Sprawdź zasady na 2025 rok, omawiamy częste pomyłki oraz podpowiadamy, jak ich unikać. Sprawdź, jak poprawnie liczyć okres zasiłkowy i uniknąć konsekwencji kontroli ZUS.

Ulepszenie środka trwałego a jego wartość początkowa – księgowanie i amortyzacja

Instytucja kultury w 2021 roku zrealizowała inwestycję w ramach Programu Infrastruktura domów kultury – remont i modernizacja budynku. Całość inwestycji opiewała na kwotę 654 003,43 zł. Inwestycja została pokryta ze środków z sektora finansów publicznych (środków finansowych Organizatora) w ramach dotacji celowej w wysokości 255 000,00 zł oraz środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w wysokości 300 000,00. Wpływ dotacji inwestycyjnej za zakup i modernizację środków trwałych instytucja ujęła na koncie 846 Rozliczenia międzyokresowe przychodów. Wydatki związane z inwestycją były księgowane przez konto 080 Środki trwałe w budowie, a pod datą zakończenia inwestycji i pod datą ostatniego protokołu zdawczo odbiorczego prac nastąpiło przeksięgowanie gotowego środka trwałego na konto 011. Przedmiotem prac remontowo-budowlanych było m.in.: przygotowanie ściany elewacji zachodniej pod mural, odnowienie – odświeżenie elewacji. W 2024 r. instytucja podpisała umowę mającą na celu modernizację elewacji 2 ścian budynku, w tym również od strony zachodniej, z powodu odpadnięcia tynku, po wcześniej wykonanych pracach remontowo-budowlanych, na które już nie było gwarancji. Zakres rzeczowy prac objął m.in.: zerwanie tynku, siatki z klejem, utylizacja materiału, ocieplenie ścian budynków systemem Atlas Stopter, przyklejenie styropianu 5cm w celu wyrównania oraz warstwy siatki na ścianach, przygotowanie starego podłoża pod docieplenie, metodą lekko-mokrą, poprzez jednokrotne gruntowanie emulsją Atlas Uni-Grunt, ręczne wykonanie cienkowarstwowej wyprawy z tynku akrylowego Atlas Cermit N 200 grub. 2 mm na ścianach płaskich, powierzchniach poziomych, na uprzednio przygotowanym podłożu. Całość robót wyceniono na kwotę 55 000,00 zł, sfinansowane środkami własnymi instytucji kultury. Czy opisany powyżej remont elewacji budynku stanowi ulepszenie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową? Czy skutkiem wykonanych prac będzie wzrost wartości użytkowej budynku? Czy zatem Instytucja prawidłowo postąpiła że po zakończeniu ulepszenia środka trwałego wydatki poniesione na jego ulepszenie przeksięgowała na konto środka trwałego zapisem 011/080? Czy wydatki te winny powiększać wartość początkową tego środka trwałego, czy  będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne?

Sztuczna inteligencja – jakie darmowe programy AI mogą wspierać instytucje kultury

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza do instytucji kultury, usprawniając komunikację, organizację wydarzeń i zarządzanie zasobami. Darmowe narzędzia AI, takie jak chatboty, generatory treści czy systemy analizy danych, mogą odciążyć pracowników i poprawić jakość obsługi odbiorców. Sprawdź, które darmowe programy wykorzystujące sztuczną inteligencję warto wdrożyć w swojej instytucji kultury.

Fundusz korkowy: na jakie działania instytucji kultury można wydawać pieniądze z funduszu

Samorządy gmin mają obowiązek przeciwdziałania uzależnieniom, finansując działania profilaktyczne z tzw. funduszu korkowego – środków pochodzących z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Choć głównym celem tych funduszy jest walka z uzależnieniami, część środków może być przeznaczona także na działania realizowane przez instytucje kultury. Jakie projekty mogą otrzymać dofinansowanie? Jakie ograniczenia obowiązują w wydatkowaniu tych środków? W artykule wyjaśniamy, w jakim zakresie instytucje kultury mogą korzystać z funduszu korkowego i na co dokładnie mogą przeznaczyć te środki.

Rozstrzygnięcie nadzorcze: Wojewoda unieważnia część statutu GOK w Sawinie – nadzór i kwalifikacje pracowników

Wojewoda Lubelski, w rozstrzygnięciu nadzorczym Nr PN-II.4131.314.2024 z 29 sierpnia 2024 r.,stwierdził nieważność części uchwały Rady Gminy Sawin dotyczącej statutu Gminnego Ośrodka Kultury. Kluczowe zastrzeżenia dotyczyły nieuprawnionego nadzoru Rady Gminy nad działalnością instytucji kultury oraz regulacji dotyczących kwalifikacji pracowników. Jakie konsekwencje ma to rozstrzygnięcie dla funkcjonowania instytucji kultury i jakie przepisy faktycznie określają zakres kontroli samorządu nad działalnością kulturalną? Sprawdź szczegóły i interpretację prawną tej decyzji.