REKLAMA

Prawo w kulturze zapisz się na eletter
Logo strony

Rozstrzygnięcie nadzorcze: czy gminy mogą dowolnie przyznawać nagrody za osiągnięcia kulturalne

Maciej KarpińskiMaciej Karpiński
03.06.2025
Aktualny

czy gminy mogą dowolnie przyznawać nagrody za osiągnięcia kulturalne
Czy wiesz, że nieprecyzyjna uchwała o przyznawaniu nagród kulturalnych może zostać unieważniona przez wojewodę? Przykładem jest sprawa, w którejWojewoda Śląski unieważnił uchwałę Rady Miejskiej w Kuźni Raciborskiej dotyczącą przyznawania nagród za osiągnięcia kulturalne. Powodem było nieprecyzyjne określenie warunków przyznawania wyróżnień, co narusza zarówno przepisy ustawy o działalności kulturalnej, jak i Konstytucję RP. W rozstrzygnięciu nadzorczym z 6 marca 2024 r. wskazano, że uchwała zawiera ogólnikowe sformułowania i nie spełnia wymogów jasności oraz przejrzystości prawa, co podważa zaufanie obywateli do działań władz samorządowych. Sprawdź konsekwencje dla dyrektorów instytucji kultury. Pamiętaj: uchwała w sprawie nagród kulturalnych stanowi akt prawa miejscowego i musi być zredagowana zgodnie z zasadami poprawnej legislacji.

Warunki przyznawania nagród kulturalnych przez gminę – wnioski dla dyrektora

  1. Uchwała narusza zarówno ustawę o działalności kulturalnej, jak i Konstytucję RP.
  2. Uchwała nie spełnia standardów czytelności, przejrzystości i logiczności, wymaganych od aktów prawa miejscowego.
  3. W uchwale brakuje szczegółowych, mierzalnych kryteriów określających, kto może otrzymać nagrodę i za jakie konkretne działania.
  4. Użyte w uchwale sformułowania są zbyt ogólne i nieprecyzyjne, co może prowadzić do uznaniowości w przyznawaniu nagród i podważać zasadę równości.
arrow
Korzyści

Z komentarza eksperta Prawo i finanse dowiesz się:

  • Jakie błędy legislacyjne najczęściej popełniają samorządy przy tworzeniu uchwał nagradzających osiągnięcia kulturalne
  • Jakie są konsekwencje posługiwania się ogólnikami typu „szczególne osiągnięcia” czy „istotny dorobek artystyczny” bez ich definicji
  • Dlaczego uchwała o nagrodach musi zawierać szczegółowe i mierzalne kryteria przyznawania wyróżnień
  • Jakie obowiązki prawne spoczywają na dyrektorze instytucji kultury w świetle rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody
  • Jak przygotować projekt uchwały, który nie narusza zasad państwa prawa i nie zostanie zakwestionowany przez organ nadzoru
  • Jakie wnioski praktyczne powinien wyciągnąć dyrektor instytucji kultury z analizy sprawy z Kuźni Raciborskiej

Pozostało jeszcze 84% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp

Oferujemy

kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.

Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:

  • komentarze ekspertów do nowości prawnych,
  • codzienne wsparcie dla dyrektorów i działów kadrowo-płacowych w Twojej instytucji,
  • indywidualne porady - odpowiedź otrzymasz w ciągu 3 dni roboczych wprost na Twoją skrzynkę e-mailową,
  • gotowe dokumenty, kalkulatory kadrowo-płacowe, szkolenia i webinary.

Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!

Zaloguj się

Adres e-mail
Hasło
Maciej Karpiński
Autor

Maciej Karpiński

Prawnik. Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Autor publikacji w tych dziedzinach. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Doświadczenie zawodowe autora obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym

Słowa Kluczowe

Słowa kluczowe

Loading...
Loading...

Porady ekspertów

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów

Iwona
Małgorzata
Michał
Monika
+55