Z komentarza eksperta Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:
Przeczytaj także:
Rozstrzygnięcie nadzorcze: Dyrektor biblioteki nie zatwierdza jej planu finansowego, lecz go ustala
Rozstrzygnięcie nadzorcze: Błędy w statucie instytucji kultury mogą spowodować jego nieważność
Kontrola zarządcza w bibliotece – zadania dla dyrektora
Pobierz ebook:
Ebook: Jak wyroki sądowe wpływają na instytucje kultury i ich dyrektorów – przegląd orzecznictwa
W rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Zachodniopomorskiego z 21 lutego 2024 r., P-1.4131.29.2024.AA, stwierdzono nieważność § 9 oraz § 12 ust. 1 (w zakresie wyrazów: na podstawie zatwierdzonego przez dyrektora planu finansowego) Statutu Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Dębnie im. Antoniego Dobrowolskiego, nadanego uchwałą Nr LXXXI/615/2024 Rady Miejskiej Dębna z 31 stycznia 2024 r.
Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie, Wojewoda wskazał, że w § 9 Statutu wspomnianej instytucji kultury Rada Miejska Dębna postanowiła, że organizację wewnętrzną Biblioteki określa regulamin organizacyjny. Regulamin ten nadawany jest przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii Burmistrza Dębna i działających w Bibliotece organizacji związkowych oraz stowarzyszeń twórców. Regulamin organizacyjny Biblioteki określa w szczególności:
Wojewoda uznał, że takie postanowienia Statutu biblioteki istotnie naruszają art. 11 ust. 3 pkt 2 ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2393). Odsyłają one bowiem – w zakresie określenia organizacji biblioteki – do regulaminu organizacyjnego ustalonego przez dyrektora biblioteki. Tymczasem, zgodnie z przywołanym przepisem ustawy o bibliotekach, określenie organizacji biblioteki, a także zakresu działania filii oraz oddziałów biblioteki stanowi obligatoryjny element statutu biblioteki. Kwestie dotyczące organizacji wewnętrznej biblioteki nie stanowią więc materii regulaminowej, lecz materię statutową. W związku z tym powinny być one uregulowane w uchwale właściwej rady w sprawie nadania bibliotece statutu. Natomiast regulamin biblioteki winien określać zasady i tryb korzystania z biblioteki, stosownie do treści art. 14 ust. 4 ustawy o bibliotekach.
Za drugą wadę Statutu Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Dębnie Wojewoda uznał zamieszczenie, w § 12 ust. 1 tego aktu normatywnego, postanowienia, iż biblioteka prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie zatwierdzonego przez dyrektora planu finansowego. Tymczasem, w myśl art. 27 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (uodk), podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora. To zatem dyrektor biblioteki posiada kompetencję do ustalania planu finansowego biblioteki, a nie jedynie do jego zatwierdzenia.
Nie jest prawidłowe ograniczenie roli dyrektora w tworzeniu planu finansowego do jego zatwierdzenia – jak uczyniła to Rada Miejska Dębna, w § 12 ust. 1 Statutu. Działając w ten sposób Rada istotnie naruszyła art. 27 ust. 3 uodk.
1. Uwzględnij wszystkie obowiązkowe elementy statutu | Zgodnie z ustawą o bibliotekach, statut biblioteki powinien zawierać m.in. nazwę i siedzibę, cele i zadania, organizację wewnętrzną, zasady działania filii i oddziałów, a także sposób gospodarowania środkami finansowymi. |
2. Pamiętaj, że statut uchwala organizator | Dyrektor nie może samodzielnie zmieniać ani nadawać statutu – jest to kompetencja rady gminy/powiatu. Dyrektor może jednak aktywnie uczestniczyć w jego przygotowaniu i opiniowaniu projektu. |
3. Rozdziel statut od regulaminu organizacyjnego | Organizacja wewnętrzna (struktura, podział zadań) musi być ujęta w statucie. Regulamin organizacyjny służy do uszczegółowienia funkcjonowania instytucji, ale nie może zastępować zapisów statutowych. |
4. Precyzyjnie opisz organizację i strukturę | Ustal w statucie, czy biblioteka posiada filie, działy specjalistyczne, sekcje itp. Brak jasności w tym zakresie prowadzi do problemów organizacyjnych i formalnych. |
5. Unikaj niezgodnych z prawem delegacji kompetencji | Nie wpisuj do statutu biblioteki postanowień, które naruszają przepisy ustawowe – np. że dyrektor „zatwierdza” plan finansowy (zamiast: „ustala”). |
6. Uwzględnij zmiany wynikające z aktualnych przepisów | Regularnie weryfikuj treść statutu biblioteki pod kątem nowelizacji ustaw, np. ustawy o bibliotekach, o finansach publicznych, czy ustawy o działalności kulturalnej. |
7. Konsultuj projekt statutu z radcą prawnym | Nawet jeśli statut biblioteki przygotowuje urząd gminy, dyrektor powinien zadbać o konsultację prawną – szczególnie w zakresie zgodności z ustawą o bibliotekach. |
8. Zadbaj o spójność statutu z innymi dokumentami | Statut biblioteki powinien być zgodny z regulaminem organizacyjnym, polityką finansową, statutem organizatora i uchwałami rady gminy. |
9. Dokumentuj przebieg prac nad statutem | Zachowuj korespondencję, opinie i wersje robocze – przydają się w razie sporu lub kontroli. |
10. Poinformuj zespół o zmianach | Po uchwaleniu nowego statutu biblioteki warto go omówić z zespołem, aby każdy wiedział, co uległo zmianie i jakie są nowe zasady. |
1. Wpisywanie do statutu zadań regulaminowych | (np. szczegółowych zasad korzystania z biblioteki – powinny trafić do regulaminu użytkownika). |
2. Zamiana ról: zatwierdzanie zamiast ustalania planu finansowego przez dyrektora | co zostało uznane za naruszenie prawa w licznych rozstrzygnięciach nadzorczych. |
3. Brak zapisów o organizacji i strukturze biblioteki | np. brak informacji o działach, filiach, punktach bibliotecznych. |
4. Zbyt ogólne lub zbyt szczegółowe zapisy | statut powinien być ramowy, ale konkretny; nie może zawierać np. nazwisk pracowników lub codziennych procedur. |
5. Brak aktualizacji statutu po zmianach prawnych lub organizacyjnych | np. po likwidacji filii lub zmianie w zakresie działań biblioteki. |
6. Nieprawidłowe powoływanie się na podstawy prawne | stosowanie nieaktualnych przepisów lub błędnych numerów artykułów. |
7. Powielanie zapisów z innych dokumentów bez refleksji | kopiowanie wzorców bez dostosowania ich do specyfiki danej instytucji. |
8. Niedopuszczalne delegowanie zadań organizatora | np. przekazywanie dyrektorowi kompetencji, które należą do rady gminy (uchwalanie statutu, powoływanie filii itp.). |
9. Brak uzgodnień z organizatorem lub radą prawną | co często skutkuje uchwaleniem aktu sprzecznego z prawem. |
10. Brak formalnego ogłoszenia lub publikacji statutu | co może skutkować jego nieważnością lub brakiem mocy obowiązującej. |
Prawnik. Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Autor publikacji w tych dziedzinach. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Doświadczenie zawodowe autora obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
Kontrola instytucji kultury przez organizatora – jakie dokumenty może sprawdzać organizator
Dyrektor instytucji kultury a zasada jednoosobowego kierownictwa – zakres kompetencji i odpowiedzialności
Dlaczego omijanie procedury zamówień publicznych jest najprostszą drogą do zwolnienia dyrektora instytucji kultury