Środki publiczne należy wydatkować po uprzednim ujęciu ich w ustawie budżetowej lub uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego:
Zgodnie z art. 8 i art. 9 ust. 1 uodk ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, a jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) – tworząc samorządowe instytucje kultury (art. 8, art. 9 ust. 1 uodk).
Wśród przychodów instytucji kultury, które jednostki te mogą otrzymywać od swoich organizatorów (czyli podmiotów je tworzących), przepis art. 28 ust. 3 uodk wymienia dotacje:
„Dotacja celowa jest dotacją przeznaczoną na finansowanie lub dofinansowanie kosztów wykonania ściśle określonego zadania. Z kolei dotacja podmiotowa stanowi wydatek budżetu państwa na dofinansowanie działalności bieżącej (...). Jest zatem formą pomocy finansowej budżetu na rzecz ogółu wydatków bieżących danej jednostki. Ma ona zbilansować przychody i wydatki tej jednostki, nie wskazując celu, na który mają być użyte środki uzyskane tytułem dotacji podmiotowej. Dotacja podmiotowa pozwala więc utrzymać sprawność finansową dotowanej jednostki, lecz nie ma wpływu na sposób jej wykorzystania” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 10 marca 2009 r., sygn. akt V SA/Wa 1053/08).
Z komentarza eksperta Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi consectetur deserunt error expedita illo iste, non odit quidem temporibus tenetur vero vitae voluptas voluptates?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Prawnik. Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Autor publikacji w tych dziedzinach. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Doświadczenie zawodowe autora obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
Kontrola instytucji kultury przez organizatora – jakie dokumenty może sprawdzać organizator
Dyrektor instytucji kultury a zasada jednoosobowego kierownictwa – zakres kompetencji i odpowiedzialności
Dlaczego omijanie procedury zamówień publicznych jest najprostszą drogą do zwolnienia dyrektora instytucji kultury