REKLAMA

Jak wygrać konkurs na dyrektora biblioteki?
Logo strony

Książka Standardy ochrony małoletnich w instytucjach kultury już w sprzedaży

20.11.2024
Aktualny

UOJ141 okladka do druku
Każda instytucja kultury, która prowadzi zajęcia z osobami małoletnimi, musi wprowadzić standardy ochrony małoletnich. Standardy obowiązują nie tylko pracowników. Dlatego też nasza książka to obowiązkowa pozycja każdego organizatora instytucji kultury, a także każdego dyrektora placówki kulturalnej. Z książki dowiesz się, jakie konsekwencje grożą za brak Standardów i w jakiej formie należy przygotować i upublicznić standardy. Sprawdź, jak krok po kroku wypełniać dokumentację związaną z wprowadzeniem standardów.

Dowiedz się, jak krok po kroku wypełniać następujące dokumenty:

  • Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
  • Zapytanie o udzielenie informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego
  • Oświadczenie i niekaraniu za przestępstwa w innych państwach za czyny przeciwko małoletnim
  • Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli w instytucji kultury
  • Karta interwencji w razie stwierdzenia (podejrzenia) krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich
  • Zgłoszenie utworzenia konta instytucjonalnego dla osoby prawnej oraz jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej do KRK

Zamawiam książkę.

Czego dowiesz się z książki:

  • Czy można wprowadzić Standardy w takim samym brzmieniu dla wszystkich instytucji na terenie danej gminy lub powiatu
  • Czy Standardy mogą być udostępniane tylko w języku polskim? Co jeżeli w instytucji przebywają dzieci obcojęzyczne
  • Czy Standardy obowiązują tylko pracowników
  • Jak w praktyce realizować wymóg oceny Standardów co najmniej raz na 2 lata
  • Jakie konsekwencje grożą za brak Standardów
  • W jakiej formie należy przygotować i upublicznić Standardy
  • Czy obowiązek weryfikacji dotyczy osób, które incydentalnie dopuszczamy do pracy z małoletnimi (np. rodzice uczestniczący w opiece podczas wycieczki szkolnej, przedstawiciele różnych zawodów zaproszeni na prelekcje, autorzy prowadzący warsztaty literackie, wolontariusze angażowani do jednej akcji)
  • Co w przypadku „przedłużania” umów zawartych przed 15 lutego 2024 r.
  • Czy wymagana jest zgoda kandydata na jego weryfikację w Rejestrze
  • W jaki sposób przeprowadzić weryfikację obywatela Ukrainy
  • Czy informację z KRK należy przechowywać w aktach osobowych

Zamawiam książkę.

Komu polecamy tę książkę

To obowiązkowa pozycja każdego organizatora instytucji kultury, a także każdego dyrektora placówki kulturalnej.

Rozdział 1. Jakie informacje znajdują się w standardach ochrony małoletnich 9

  • Kto musi wprowadzić standardy 9
  • Jakim zagrożeniom przeciwdziałają standardy 11
  • Treść standardów 13
  • Termin wprowadzenia standardów 15
  • Udostępnienie standardów 15
  • Wybrane elementy standardów 17
  • Sankcja za niewykonanie obowiązku wprowadzenia standardów 25

Rozdział 2. Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym 26

  • Cel utworzenia Rejestru 26
  • Czym jest Rejestr i jakie są jego funkcje 27
  • Kto prowadzi Rejestr 28
  • Struktura Rejestru29
  • Rejestr z dostępem ograniczonym 29
  • Korzystanie z Rejestru z dostępem ograniczonym 31
  • Rejestr publiczny 34
  • Rejestr Państwowej Komisji 35
  • Umieszczanie danych w Rejestrze oraz wyłączenia 38
  • Powiadomienie osoby, której dane zostały zamieszczone w Rejestrze, i jej obowiązki 39
  • Odpowiedzialność karna dyrektora instytucji kultury 40

Rozdział 3. Jakie informacje powinna uzyskać instytucja kultury przed dopuszczeniem osoby do kontaktu z osobami małoletnimi 42

  • Pierwotny zakres weryfikacji 42
  • Zmiany w ustawie 43
  • Ustawa Kamilka44
  • Obecne brzmienie art. 21 ustawy 44
  • Jak uzyskać informację z baz danych Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym 46
  • Jak uzyskać informację z Krajowego Rejestru Karnego 46
  • Jak uzyskać informację z rejestru karnego innego państwa 49
  • Przechowywanie informacji i oświadczeń przez pracodawcę oraz organizatora 51
  • Kiedy uzyskanie informacji i oświadczeń nie jest konieczne 52
  • Odpowiedzialność karna 52
  • Jak ustalić, czy w danym przypadku trzeba przeprowadzić procedurę sprawdzania 53

Rozdział 4. Analiza zdarzeń skutkujących śmiercią lub ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu małoletniego 55

  • Kiedy przeprowadza się analizę i jaki jest jej cel 56
  • Zagadnienia objęte analizą 57
  • Zespół do spraw analizy zdarzeń 58
  • Obowiązek zawiadomienia o zdarzeniu i decyzja o przeprowadzeniu jego analizy 60
  • Uprawnienia grupy ekspertów w zakresie pozyskiwania informacji 62
  • Wysłuchanie 62
  • Dokumentacja z analizy 64
  • Raport oraz informacja o realizacji zawartych w nim zaleceń 64
  • Sprawozdanie przewodniczącego Zespołu 65

Rozdział 5. W jaki sposób instytucja kultury może być kontrolowana 67

  • Co podlega kontroli 67
  • Organy uprawnione do kontroli i zakresy ich właściwości 69
  • Uprawnienia kontrolne 70
  • Rola Państwowej Inspekcji Pracy 71
  • Kontrola sprawowana przez Prezesa NFZ 73

Rozdział 6. Odpowiedzialność karna w ustawie Kamilka 74

  • Niezgłoszenie faktycznego adresu pobytu lub jego zmiany 74
  • Zatrudnienie lub dopuszczenie do działalności bez uzyskania informacji z rejestrów 75
  • Zatrudnienie lub dopuszczenie do działalności bez uzyskania innych wymaganych informacji oraz oświadczeń 76
  • Dopuszczenie do pracy lub innej działalności osoby figurującej w Rejestrze lub skazanej 78
  • Niewprowadzenie standardów ochrony małoletnich 79
  • Dopuszczenie do pracy lub innej działalności osoby z orzeczonym zakazem zajmowania stanowisk związanych z kontaktem z małoletnimi 79
  • Nieuprawnione uzyskanie informacji z Rejestru 80
  • Orzeczenie środków karnych 81
  • Przestępstwa i wykroczenia 82

Rozdział 7. Informacje praktyczne 85

  • Na czym może polegać „interwencja” instytucji w przypadku krzywdzenia dziecka 93
  • Reagujemy na każdy rodzaj przemocy 94
  • Przemoc rówieśnicza 94
  • Interwencja wobec podwładnego 95
  • Kiedy i jak zawiadomić służby 96
  • Weryfikowanie osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – instrukcja krok po kroku100
  • Na czym polega przestępstwo „propagowania lub pochwalania zachowań charakterze pedofilskim” 105
  • Pedofilskie grafiki w Internecie? 105
  • Obecne brzmienie przepisu 105
  • Czym w ogóle są „zachowania pedofilskie”106
  • Standardy ochrony małoletnich a lekcje muzealne i biblioteczne 107
  • Biblioteka szkolna108
  • Biblioteka i muzeum jako samodzielne instytucje 109
  • Wyznaczenie i obowiązki osoby odpowiedzialnej w instytucji za Standardy ochrony małoletnich 110
  • Pełnomocnik czy koordynator 110
  • Kilka osób odpowiedzialnych? 111
  • Jak przygotować personel 111
  • Aktualizacja Standardów co najmniej raz na 2 lata 111
  • Sądowy zakaz wstępu osoby stosującej przemoc domową na teren instytucji kultury 112
  • Warunki wydania postanowienia sądu 112
  • Zawiadomienia 113
  • Złamanie zakazu 114
  • Podstawowe pojęcia 115
  • Kto ma obowiązek zweryfikować praktykanta z uczelni przed dopuszczeniem do pracy z dziećmi 116
  • Uczelnia weryfikuje praktykanta 116
  • Kto odpowiada karnie 117
  • Uwaga na szerszy zakres działań. 117
  • Czy Standardy ochrony małoletnich obowiązują też praktykanta 118
  • Powtórna weryfikacja praktykanta 118

Rozdział 8. Odpowiedzi na pytania 120

  • Spotkania autorskie, warsztaty i zajęcia w bibliotece a ochrona małoletnich 120
  • Co z warunkowo umorzonym postępowaniem karnym 123
  • Zajęcia prowadzone w lokalu instytucji kultury a ochrona małoletnich 124
  • Co z weryfikacją niekaralności w trakcie zatrudnienia 126

Rozdział 9. Standardy ochrony małoletnich okiem bibliotekarza 127

  • Co w przypadku wykrycia oznak przemocy 130
  • Co się zmieniło w bibliotekach 130
  • Zbawienny monitoring 131

Rozdział 10. Wątpliwości i dylematy związane ze stosowaniem przepisów ustawy Kamilka 132

  • Wtórna wiktymizacja ofiar i stygmatyzacja rodzin sprawców 133
  • Procedura umieszczania danych osobowych w Rejestrze 133
  • Niekonsekwencja dotycząca zamieszczania w Rejestrze danych osób nieletnich 134
  • Odpowiedź MS 135
  • Weryfikacja osób i standardy ochrony małoletnich 135
  • Kogo weryfikować 138
  • Blokada relacji z dzieckiem 139
  • Obawy przed angażowaniem się w działalność związaną z kontaktem z dziećmi 139
  • Geneza wad regulacji prawnych i potrzeba korekty 139
  • Zapowiedzi działań MS 140

Rozdział 11. Przepisy prawne 142

Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) 142

Słowa Kluczowe

Słowa kluczowe

Loading...
Loading...

Porady ekspertów

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów

Iwona
Michał
Barbara
Magdalena
+51
Numer Specjalny

Numer specjalny 42 Grudzień 2024 r. Styczeń 2025 r.