Prawo w kulturze zapisz się na eletter
Logo strony

Od 1 lipca 2026 r. instytucje kultury raportują umowy w CRU (Centralnym Rejestrze Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych)


Od 1 lipca 2026 r. instytucje kultury raportują umowy w CRU (Centralnym Rejestrze Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych)
Od 1 lipca 2026 roku instytucje kultury zostaną objęte nowym obowiązkiem wynikającym z przepisów o finansach publicznych – będą musiały raportować zawierane umowy w Centralnym Rejestrze Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych (CRU). Obowiązek ten obejmie wszystkie umowy zawierane w formie pisemnej, elektronicznej, dokumentowej lub szczególnej, niezależnie od ich wartości. W praktyce oznacza to konieczność dostosowania procedur w każdej instytucji kultury – od momentu zawarcia umowy, przez jej rejestrację, aż po aktualizację danych w systemie. Zakres danych, jakie trzeba będzie ujawnić, jest szczegółowy i obejmuje m.in. datę zawarcia, strony umowy, przedmiot i wartość kontraktu, a także informacje o finansowaniu, statusie oraz ewentualnym wyłączeniu jawności.
arrow
Korzyści

Z komentarza eksperta Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:

  • Jakie obowiązki wobec CRU będą miały instytucje kultury od lipca 2026 r.
  • Jakie umowy instytucje kultury będą musiały zgłaszać do Centralnego Rejestru Umów od lipca 2026 r.
  • Od kiedy zacznie działać system CRU i jak instytucje kultury powinny się do tego przygotować
  • Jakie dane o umowie instytucja kultury musi przekazać do CRU i w jakim terminie?
  • Czy brak publikacji umowy w CRU oznacza brak dostępu do jej treści

Jakie umowy instytucje kultury będą musiały zgłaszać do Centralnego Rejestru Umów od lipca 2026 r.

Instytucje kultury powinny przygotować się na nowy obowiązek związany z udostępnianiem w Centralnym Rejestrze Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych (CRU), prowadzonym przez Ministra Finansów, wynikającym z ustawy z 4 grudnia 2025 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Czytaj też:

Obowiązek ten będzie dotyczyć informacji o umowach zawartych przez instytucję kultury w formie pisemnej, elektronicznej, dokumentowej lub szczególnej począwszy od 1 lipca 2026 r., niezależnie od wartości umowy.

Od kiedy zacznie działać system CRU i jak instytucje kultury powinny się do tego przygotować

System teleinformatyczny służący do prowadzenia Centralnego Rejestru Umów JSFP ma zacząć działać od 1 kwietnia 2026 r., tj. 3 miesiące przed wejściem w życie obowiązku wprowadzania informacji o umowach do tego rejestru.

Jakie dane o umowie instytucja kultury musi przekazać do CRU i w jakim terminie

W CRU instytucja kultury będzie udostępniać i aktualizować bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni odpowiednio od dnia zawarcia umowy lub zaistnienia zmiany informacji o umowie, następujące informacje o umowie.

10 informacji udostępnianych przez instytucję kultury w CRU

1.

numer umowy – jeśli taki numer nadano

2.

data zawarcia umowy

3.

okres, na jaki umowa została zawarta

4.

oznaczenie stron umowy

5.

wskazanie przedmiotu umowy

6.

wartość umowy

7.

wskazanie, czy umowa jest finansowana ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2–3 ustawy o finansach publicznych

8.

status umowy i dzień zakończenia obowiązywania umowy

9.

podstawa prawna nieudostępnienia informacji o umowie oraz organ lub osobę, które dokonały wyłączenia jawności danej informacji

10.

podstawa dokonania aktualizacji informacji, jeśli dokonano takiej aktualizacji

Czytaj też:

Czy brak publikacji umowy w CRU oznacza brak dostępu do jej treści

Warto podkreślić, że nieupublicznienie przez instytucję kultury informacji o umowach w CRU nie wyłączy dostępu do tych informacji. Podmiot zainteresowany wciąż będzie dysponował bowiem uprawnieniem do uzyskania dostępu do tych danych w trybie wnioskowym na podstawie przepisów o dostępie do informacji publicznej.

law
Podstawa prawna

Ustawa z 4 grudnia 2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Andrzela Gawrońska-Baran
Autor

Andrzela Gawrońska-Baran

Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych w latach 2007-2008, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej. Radca prawny, doktor nauk prawnych z kilkunastoletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, specjalizujący się również w kwestiach legislacyjnych. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce zamówień publicznych. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego.

Słowa Kluczowe

Słowa kluczowe

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Logo strony

Kontakt

Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.

ul. Łotewska 9a

03-918 Warszawa

Obserwuj nas

Ostatnie numery

Copyright 2025 © Wszelkie prawa zastrzeżone
;;