Urlop wypoczynkowy to jedno z podstawowych uprawnień pracowniczych, które zapewnia zatrudnionym możliwość regeneracji sił i odpoczynku. Prawo do niego przysługuje wszystkim pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę i jest uregulowane w Kodeksie pracy.
Wymiar urlopu zależy od stażu pracy i wynosi:
Do okresu zatrudnienia wlicza się także lata nauki, np. ukończenie studiów wyższych dolicza 8 lat do stażu urlopowego.
Zasady korzystania z urlopu wypoczynkowego
Pracownik powinien wykorzystać urlop w roku kalendarzowym, w którym nabył do niego prawo. W przypadku niewykorzystania urlopu, można go przesunąć na kolejny rok, jednak należy go wykorzystać do 30 września następnego roku. Pracodawca nie może jednostronnie nakazać pracownikowi skorzystania z urlopu, z wyjątkiem sytuacji, gdy pracownik znajduje się w okresie wypowiedzenia.
Podział urlopu wypoczynkowego
Urlop może być wykorzystany jednorazowo lub w częściach, ale przynajmniej jedna z nich powinna obejmować co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych.
Urlop wypoczynkowy jest płatny, a za jego czas pracownik otrzymuje wynagrodzenie takie, jakie przysługiwałoby mu za pracę. W przypadku niewykorzystania urlopu z powodu zakończenia stosunku pracy, pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi consectetur deserunt error expedita illo iste, non odit quidem temporibus tenetur vero vitae voluptas voluptates?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
Kontrola instytucji kultury przez organizatora – jakie dokumenty może sprawdzać organizator
Dyrektor instytucji kultury a zasada jednoosobowego kierownictwa – zakres kompetencji i odpowiedzialności
Dlaczego omijanie procedury zamówień publicznych jest najprostszą drogą do zwolnienia dyrektora instytucji kultury