W zakresie prawa pracy, kierowania zakładem pracy, dyrektor instytucji kultury jest jedynym reprezentantem pracodawcy. Chyba że statut lub przepisy zakładowe stanowią inaczej. Zgodnie bowiem z art. 3[1] § 1 kp za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba.
Tym samym, jeżeli brak jest wyznaczonej innej osoby do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy, to dyrektor jest niejako z mocy ustawy (konkretnie przepisów uodk) wyznaczony jako reprezentant pracodawcy. To zaś oznacza, że jeżeli w statucie, regulaminie organizacyjnym, lub umowie o pracę, względnie w zarządzeniu dyrektora, nie znajdzie się zapis o wyznaczeniu innego pracownika do wykonywania czynności za pracodawcę, wspomniany inny pracownik takich czynności wykonywać już nie może.
Z komentarza eksperta pisma Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:
Przeczytaj także:
Powołanie jako podstawa zatrudnienia dyrektora instytucji kultury
Konkurs na stanowisko dyrektora instytucji kultury – prace komisji konkursowej
Jak skutecznie zarządzać instytucją kultury – wskazówki dla dyrektora
Akt powołania dyrektora instytucji kultury – wzór dokumentu i komentarz eksperta
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Doświadczony trener i wykładowca, specjalizujący się zwłaszcza w zagadnieniach zatrudnienia i wynagradzania w jednostkach publicznych, w tym w instytucjach kultury, samorządzie, służbie zdrowia, wymiarze sprawiedliwości. Szkolenia prowadzi od 2006 roku. Autor i współautor licznych artykułów, porad i opinii z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz kilkunastu publikacji książkowych.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa