REKLAMA

Jak wygrać konkurs na dyrektora biblioteki?
Logo strony

Odpowiedzialność karna w ustawie Kamilka – wskazówki dla dyrektora instytucji kultury

Maciej KarpińskiMaciej Karpiński
07.01.2025
Aktualny

Odpowiedzialność karna w ustawie Kamilka – wskazówki dla dyrektora instytucji kultury
Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 560 ze zm.; dalej „ustawa”)– jak wiele innych ustaw, w swojej końcowej części zawiera przepisy karne, ustalające sankcje za nieprzestrzeganie najistotniejszych przepisów tego aktu prawnego.

Katalog przestępstw i wykroczeń dotyczących naruszenia przepisów ustawy rozszerzono na mocy unormowań ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) – ustawy Kamilka.

Niezgłoszenie faktycznego adresu pobytu lub jego zmiany

Kto, będąc obowiązanym w związku z umieszczeniem danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (dalej „Rejestr”) do zgłoszenia faktycznego adresu pobytu lub jego każdorazowej zmiany we właściwej jednostce organizacyjnej Policji lub właściwej osobie kierującej aresztem śledczym, zakładem karnym, zakładem psychiatrycznym, młodzieżowym ośrodkiem wychowawczym, okręgowym ośrodkiem wychowawczym, zakładem leczniczym, o którym mowa w art. 8 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, lub zakładem poprawczym, nie wykonuje tego obowiązku, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1.000 zł (art. 23 ust. 1 ustawy).

Przytoczony przepis odwołuje się obowiązków określonych w art. 11 ustawy, w myśl którego osoba, której dane zostały zamieszczone w Rejestrze:

1) przebywająca na wolności jest obowiązana do:

a) zgłoszenia faktycznego adresu pobytu w jednostce organizacyjnej Policji właściwej ze względu na miejsce tego pobytu w terminie 3 dni od dnia powiadomienia jej o zamieszczeniu jej danych w Rejestrze,

b) zgłaszania każdorazowej zmiany faktycznego adresu pobytu, najpóźniej w trzecim dniu tego pobytu, w jednostce organizacyjnej Policji właściwej ze względu na miejsce tego pobytu;

2) przebywająca w areszcie śledczym, zakładzie karnym, zakładzie psychiatrycznym, młodzieżowym ośrodku wychowawczym, okręgowym ośrodku wychowawczym, zakładzie leczniczym, o którym mowa w art. 8 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, lub zakładzie poprawczym jest obowiązana do zgłoszenia osobie kierującej jednostką, w której przebywa, faktycznego adresu pobytu, pod którym będzie przebywała po opuszczeniu jednostki, najpóźniej w dniu opuszczenia tej jednostki; osoba kierująca jednostką niezwłocznie przekazuje informację o faktycznym adresie pobytu osoby ujętej w Rejestrze jednostce organizacyjnej Policji właściwej ze względu na miejsce tego pobytu.

Jak stanowi dalej art. 11 ustawy, w przypadku gdy zmiana faktycznego adresu pobytu obejmuje pobyt poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, osoba ujęta w Rejestrze jest obowiązana do zgłoszenia przed wyjazdem takiej zmiany adresu pobytu w jednostce organizacyjnej Policji właściwej dla aktualnego miejsca pobytu. Najpóźniej w trzecim dniu po powrocie osoba ujęta w Rejestrze jest obowiązana do zgłoszenia faktycznego adresu pobytu w jednostce organizacyjnej Policji właściwej ze względu na miejsce tego pobytu.

Omawiany czyn zabroniony nie odnosi się bezpośrednio do funkcjonowania instytucji kultury, której działalność statutowa obejmuje kontakt z małoletnimi, gdyż sprawcą tego czynu jest osoba figurująca w Rejestrze, niezależnie od tego, czy ubiega się, czy też nie, o zatrudnienie we wspomnianej instytucji lub o dopuszczenie w tej instytucji do działalności związanej z kontaktem z małoletnimi.

arrow
Korzyści

Z komentarza eksperta Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:

  • Co oznacza niezgłoszenie faktycznego adresu pobytu lub jego zmiany
  • Czym grozi zatrudnienie lub dopuszczenie do działalności bez uzyskania informacji z rejestrów
  • Czym grozi zatrudnienie lub dopuszczenie do działalności bez uzyskania innych wymaganych informacji oraz oświadczeń
  • Czym grozi dopuszczenie do pracy lub innej działalności osoby figurującej w Rejestrze lub skazanej
  • Jakie kary grożą za niewprowadzenie standardów ochrony małoletnich
  • Co może oznaczać nieuprawnione uzyskanie informacji z Rejestru
  • Jakie środki karne mogą zostać orzeczone
  • Standardy Ochrony Małoletnich – co to są przestępstwa i wykroczenia

Przeczytaj także:

Standardy Ochrony Małoletnich - kontrole w instytucji kultury

Standardy Ochrony Małoletnich – jakie informacje uzyskać przed dopuszczeniem osoby do kontaktu z osobami małoletnimi

Ustawa Kamilka - analiza zdarzeń skutkujących śmiercią lub ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu małoletniego

Pobierz wzory dokumentów:

Wzory standardów ochrony małoletnich w postaci wytycznych

Standardy ochrony małoletnich: Zapytanie o udzielenie informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego

Standardy Ochrony Małoletnich – oświadczenia w procedurze sprawdzenia

Standardy Ochrony Małoletnich – upoważnienie do przeprowadzenia kontroli

Standardy ochrony małoletnich a spotkania autorskie, warsztaty i zajęcia w bibliotece

Polecamy także książkę:

Standardy ochrony małoletnich w instytucjach kultury. Obowiązki dyrektora, dokumentacja, odpowiedzi na pytania

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi consectetur deserunt error expedita illo iste, non odit quidem temporibus tenetur vero vitae voluptas voluptates?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi

Pozostało jeszcze 76% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp

Oferujemy

kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.

Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:

  • komentarze ekspertów do nowości prawnych,
  • codzienne wsparcie dla dyrektorów i działów kadrowo-płacowych w Twojej instytucji,
  • indywidualne porady - odpowiedź otrzymasz w ciągu 3 dni roboczych wprost na Twoją skrzynkę e-mailową,
  • gotowe dokumenty, kalkulatory kadrowo-płacowe, szkolenia i webinary.

Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!

Zaloguj się

Adres e-mail
Hasło
Maciej Karpiński
Autor

Maciej Karpiński

Prawnik. Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Autor publikacji w tych dziedzinach. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Doświadczenie zawodowe autora obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym

Słowa Kluczowe

Słowa kluczowe

Loading...
Loading...

Porady ekspertów

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów

Iwona
Michał
Barbara
Magdalena
+51
Numer Specjalny

Numer specjalny 42 Grudzień 2024 r. Styczeń 2025 r.