Do czasu wejścia w życie ustawy Kamilka, czyli ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606), w przepisach ustawy z 13 maja 2016 r. ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 560 ze zm.), której wcześniejsza nazwa brzmiała „o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym” – dalej „ustawa” – znajdowały się przepisy karne odnoszące się do naruszeń obowiązków nałożonych tą ustawą (przepisy o takim charakterze znajdują się w tym akcie prawnym również obecnie).
Jednak ustawa nie zawierała precyzyjnie określonego mechanizmu kontroli, przez co – w ocenie autorów projektu „ustawy Kamilka” – nie była ona wystarczająco skuteczna. Chcąc wypełnić tę lukę, dokonując nowelizacji ustawy, wskazano podmioty, których obowiązkiem i zarazem uprawnieniem jest weryfikacja nałożonych prawem obowiązków, w ramach ich właściwości. Liczbę i rodzaj podmiotów uprawnionych do przeprowadzania kontroli ustalono przy uwzględnieniu liczby podmiotów, w których kontrola ma być prowadzona oraz ich charakteru.
Co podlega kontroli
Jak wynika z art. 3 ust. 2 pkt 5 oraz z rozdziału 4e ustawy (art. 22x-22z), kontrola dotyczy realizacji obowiązków, o których mowa w art. 21 oraz art. 22b ustawy.
W przepisach, których wykonanie podlega weryfikacji, ustalono (art. 21), obowiązki dotyczące sprawdzenia osób, z którymi ma być nawiązany stosunek pracy lub które mają być w inny sposób dopuszczone do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Pracodawca lub inny organizator działalności musi uzyskać informacje, czy dane wspomnianej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Natomiast sama taka osoba zobowiązana jest przedłożyć pracodawcy lub innemu organizatorowi dotyczącą jej informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciw wolności seksualnej i obyczajności, a także innych określonych w art. 21 ust. 3 ustawy.
Z komentarza eksperta Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:
Przeczytaj więcej praktycznych informacji na temat standardów ochrony małoletnich w instytucji kultury:
Pobierz wzory dokumentów:
Wzory standardów ochrony małoletnich w postaci wytycznych
Standardy Ochrony Małoletnich – oświadczenia w procedurze sprawdzenia
Standardy Ochrony Małoletnich – upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
Standardy ochrony małoletnich a spotkania autorskie, warsztaty i zajęcia w bibliotece
Polecamy także książkę:
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Prawnik. Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Autor publikacji w tych dziedzinach. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Doświadczenie zawodowe autora obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa