Do czasu wejścia w życie ustawy Kamilka, czyli ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606), w przepisach ustawy z 13 maja 2016 r. ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 560 ze zm.), której wcześniejsza nazwa brzmiała „o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym” – dalej „ustawa” – znajdowały się przepisy karne odnoszące się do naruszeń obowiązków nałożonych tą ustawą (przepisy o takim charakterze znajdują się w tym akcie prawnym również obecnie).
Jednak ustawa nie zawierała precyzyjnie określonego mechanizmu kontroli, przez co – w ocenie autorów projektu „ustawy Kamilka” – nie była ona wystarczająco skuteczna. Chcąc wypełnić tę lukę, dokonując nowelizacji ustawy, wskazano podmioty, których obowiązkiem i zarazem uprawnieniem jest weryfikacja nałożonych prawem obowiązków, w ramach ich właściwości. Liczbę i rodzaj podmiotów uprawnionych do przeprowadzania kontroli ustalono przy uwzględnieniu liczby podmiotów, w których kontrola ma być prowadzona oraz ich charakteru.
Co podlega kontroli
Jak wynika z art. 3 ust. 2 pkt 5 oraz z rozdziału 4e ustawy (art. 22x-22z), kontrola dotyczy realizacji obowiązków, o których mowa w art. 21 oraz art. 22b ustawy.
W przepisach, których wykonanie podlega weryfikacji, ustalono (art. 21), obowiązki dotyczące sprawdzenia osób, z którymi ma być nawiązany stosunek pracy lub które mają być w inny sposób dopuszczone do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Pracodawca lub inny organizator działalności musi uzyskać informacje, czy dane wspomnianej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Natomiast sama taka osoba zobowiązana jest przedłożyć pracodawcy lub innemu organizatorowi dotyczącą jej informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciw wolności seksualnej i obyczajności, a także innych określonych w art. 21 ust. 3 ustawy.
Z komentarza eksperta Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:
Przeczytaj więcej praktycznych informacji na temat standardów ochrony małoletnich w instytucji kultury:
Pobierz wzory dokumentów:
Wzory standardów ochrony małoletnich w postaci wytycznych
Standardy Ochrony Małoletnich – oświadczenia w procedurze sprawdzenia
Standardy Ochrony Małoletnich – upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
Standardy ochrony małoletnich a spotkania autorskie, warsztaty i zajęcia w bibliotece
Polecamy także książkę:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi consectetur deserunt error expedita illo iste, non odit quidem temporibus tenetur vero vitae voluptas voluptates?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Prawnik. Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Autor publikacji w tych dziedzinach. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Doświadczenie zawodowe autora obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa