REKLAMA

Jak wygrać konkurs na dyrektora biblioteki?
Logo strony

Standardy Ochrony Małoletnich - kontrole w instytucji kultury

Maciej KarpińskiMaciej Karpiński
04.01.2025
Aktualny

W jaki sposób instytucja kultury może być kontrolowana
Ustawa Kamilka, wprowadzając unormowania dotyczące szczególnych środków ochrony małoletnich, zaliczyła do nich m.in. kontrolę wykonywania obowiązków w zakresie uzyskiwania informacji o osobach, których szeroko rozumiane zatrudnienie wiąże się z kontaktem z dziećmi. Sprawdź, w jaki sposób instytucja kultury może być kontrolowana przy wprowadzeniu standardów ochrony małoletnich..

Do czasu wejścia w życie ustawy Kamilka, czyli ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606), w przepisach ustawy z 13 maja 2016 r. ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 560 ze zm.), której wcześniejsza nazwa brzmiała „o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym” – dalej „ustawa” – znajdowały się przepisy karne odnoszące się do naruszeń obowiązków nałożonych tą ustawą (przepisy o takim charakterze znajdują się w tym akcie prawnym również obecnie).

Jednak ustawa nie zawierała precyzyjnie określonego mechanizmu kontroli, przez co – w ocenie autorów projektu „ustawy Kamilka” – nie była ona wystarczająco skuteczna. Chcąc wypełnić tę lukę, dokonując nowelizacji ustawy, wskazano podmioty, których obowiązkiem i zarazem uprawnieniem jest weryfikacja nałożonych prawem obowiązków, w ramach ich właściwości. Liczbę i rodzaj podmiotów uprawnionych do przeprowadzania kontroli ustalono przy uwzględnieniu liczby podmiotów, w których kontrola ma być prowadzona oraz ich charakteru.

Co podlega kontroli

Jak wynika z art. 3 ust. 2 pkt 5 oraz z rozdziału 4e ustawy (art. 22x-22z), kontrola dotyczy realizacji obowiązków, o których mowa w art. 21 oraz art. 22b ustawy.

W przepisach, których wykonanie podlega weryfikacji, ustalono (art. 21), obowiązki dotyczące sprawdzenia osób, z którymi ma być nawiązany stosunek pracy lub które mają być w inny sposób dopuszczone do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Pracodawca lub inny organizator działalności musi uzyskać informacje, czy dane wspomnianej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Natomiast sama taka osoba zobowiązana jest przedłożyć pracodawcy lub innemu organizatorowi dotyczącą jej informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciw wolności seksualnej i obyczajności, a także innych określonych w art. 21 ust. 3 ustawy.

arrow
Korzyści

Z komentarza eksperta Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:

  • Co podlega kontroli
  • Jakie organy są uprawnione do kontroli instytucji kultury
  • Jakie są uprawnienia kontrolującego
  • Jak wygląda protokół kontroli
  • Jaka jest rola Państwowej Inspekcji Pracy
  • Jak wygląda kontrola sprawowana przez Prezesa NFZ

Przeczytaj więcej praktycznych informacji na temat standardów ochrony małoletnich w instytucji kultury:

Standardy ochrony małoletnich w instytucji kultury – instrukcja dla dyrektora i przykładowe dokumenty

Pobierz wzory dokumentów:

Wzory standardów ochrony małoletnich w postaci wytycznych

Standardy ochrony małoletnich: Zapytanie o udzielenie informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego

Standardy Ochrony Małoletnich – oświadczenia w procedurze sprawdzenia

Standardy Ochrony Małoletnich – upoważnienie do przeprowadzenia kontroli

Standardy ochrony małoletnich a spotkania autorskie, warsztaty i zajęcia w bibliotece

Polecamy także książkę:

Standardy ochrony małoletnich w instytucjach kultury. Obowiązki dyrektora, dokumentacja, odpowiedzi na pytania

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi consectetur deserunt error expedita illo iste, non odit quidem temporibus tenetur vero vitae voluptas voluptates?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi

Pozostało jeszcze 70% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp

Oferujemy

kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.

Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:

  • komentarze ekspertów do nowości prawnych,
  • codzienne wsparcie dla dyrektorów i działów kadrowo-płacowych w Twojej instytucji,
  • indywidualne porady - odpowiedź otrzymasz w ciągu 3 dni roboczych wprost na Twoją skrzynkę e-mailową,
  • gotowe dokumenty, kalkulatory kadrowo-płacowe, szkolenia i webinary.

Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!

Zaloguj się

Adres e-mail
Hasło
Maciej Karpiński
Autor

Maciej Karpiński

Prawnik. Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Autor publikacji w tych dziedzinach. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Doświadczenie zawodowe autora obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym

Słowa Kluczowe

Słowa kluczowe

Loading...
Loading...

Porady ekspertów

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów

Iwona
Michał
Barbara
Magdalena
+51
Numer Specjalny

Numer specjalny 42 Grudzień 2024 r. Styczeń 2025 r.