W związku z ochroną sygnalistów zachodzi konieczność zachowania ich tożsamości w tajemnicy. Wprowadzając procedurę ich ochrony, musimy zatem publikować informacje odnośnie tego, na jakiej podstawie możemy przetwarzać niektóre dane osobowe. W praktyce sprawa nie jest prosta, zwłaszcza że część podmiotów może procedurę wprowadzić dobrowolnie, a w ich ręce mogą wpaść również dane potocznie określane jako wrażliwe.
Podmioty wprowadzające procedurę zgłoszeń nieprawidłowości przez sygnalistów mogą, a niekiedy muszą, uwzględnić w niej tzw. system zachęt. Sprawdź, co to oznacza w praktyce. Zwłaszcza, że przepisy nie precyzują, czy benefity mogą mieć charakter finansowy. Dowiedz się, jakie zachęty są dozwolone i dlaczego warto opracować procedurę zgłoszeń wewnętrznych.
Jesteśmy osobą prawną, wypłacamy twórcom tantiemy, na ogół raz na rok, z tytułu praw autorskich do korzystania z ich utworów – reżyserii, muzyki itp. Czy to także będą osoby, które musimy uwzględnić, jako osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia (art. 23 ust. 2 ustawy)? De facto osoby ...
Ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów nie wyklucza połączenia funkcji inspektora ochrony danych osobowych z przyjmowaniem zgłoszeń od sygnalistów oraz prowadzeniem postępowania wyjaśniającego nieprawidłowości w jednostce. Zanim jednak dyrektor instytucji kultury powierzy nowe zadania inspektorowi, należy dobrze zastanowić się, czy nie dojdzie do konfliktu interesów. Przeczytaj, na co zwrócić uwagę.
Od 25 września 2024 r. podmioty prawne zatrudniające powyżej 50 osób będą miały obowiązek ustalić wewnętrzną procedurę zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów budzi wiele wątpliwości w interpretacji nawet jej podstawowych przepisów. Opisywaliśmy już to, jak powinno wyglądać opracowanie, skonsultowanie i wdrożenie procedury, ale czy należy ją upows...
Procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych powinna wskazywać na wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego lub podmiot zewnętrzny, upoważnione przez podmiot prawny do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych. Może to być np. dział kadr, dział prawny czy ich pracownik. Pobierz wzór dokumentu.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
Przygotowanie projektu procedury zgłoszeń wewnętrznych i jego wdrożenie to kompetencja podmiotu prawnego do tego zobowiązanego. Może on ją nazwać różnie: regulaminem, polityką, instrukcją, zarządzeniem czy po prostu procedurą. Osobie ubiegającej się o pracę w ramach stosunku pracy lub innej umowy, o funkcję lub służbę podmiot prawny przekazuje informację o procedurze zgłoszeń wewnętrznych wraz z rozpoczęciem rekrutac...
Każda osoba wyznaczona do przyjmowania zgłoszeń oraz przetwarzania danych osobowych z tym związanych musi posiadać pisemne upoważnienie danego podmiotu prawnego. Przyjmowaniem i weryfikacją zgłoszeń wewnętrznych, podejmowaniem działań następczych oraz przetwarzaniem danych osobowych z tym związanych może zajmować się nie tylko pracownik, ale również osoba świadcząca pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej czy wolonta...
Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie i rozpoznawanie zgłoszeń powinna być postawiona wysoko w strukturze organizacyjnej firmy i raportować bezpośrednio zarządowi. Trzeba pamiętać, że aby móc prawidłowo przeprowadzić postępowanie wyjaśniające osoba procedująca zgłoszenia musi być wyposażona w wiele uprawnień dających swobodę decyzyjną oraz prawo wglądu w dokumenty, systemy i podejmowania działań władczych. Nie może by...