Pytania i wątpliwości, jakie nasuwają się przy stosowaniu przepisów ustawy, szczególnie po rozszerzeniu jej unormowań w następstwie nowelizacji dokonanej ustawą z 28 lipca 2023 r. zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) – tzw. ustawą Kamilka – są zgłaszane również przez pracodawców i inne jednostki organizacyjne, których aktywność przewiduje kontakt z małoletnimi; należą do nich m. in. instytucje kultury. Obserwując prowadzoną w ostatnich miesiącach merytoryczną dyskusję między RPO i MS, można się spodziewać, że w najbliższym czasie przedstawiony zostanie przez rząd Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt zmian do ustawy. Udoskonalenie obowiązujących przepisów powinno służyć realizacji naczelnego celu, jakim jest ochrona małoletnich, przy jednoczesnym wyeliminowaniu niezamierzonych negatywnych skutków obecnych, nie w pełni optymalnych unormowań. Poniżej omówiono najważniejsze spostrzeżenia RPO oraz stanowiska wyrażone przez MS.
Wtórna wiktymizacja ofiar i stygmatyzacja rodzin sprawców
Od 2018 r. RPO sygnalizował Ministrowi Sprawiedliwości, że w świetle badań widać jednoznacznie, iż dzieci osób umieszczonych w publicznych rejestrach sprawców przestępstw na tle seksualnym odczuwają znaczne niedogodności w swoim otoczeniu – odrzucenie, czy wręcz wrogość i prześladowanie. Szczególnym, kwalifikowanym przypadkiem jest sytuacja, gdy te same dzieci były wcześniej ofiarami przestępcy seksualnego. Nie dość, że zostają one społecznie napiętnowane z powodu winy rodzica, czy innego sprawcy, to dodatkowo dochodzi do powtórnej wiktymizacji poprzez przypomnienie im traumatycznych doznań z przeszłości.
Z takimi sytuacjami mamy obecnie do czynienia w Polsce na skutek udostępnienia Rejestru publicznego, na mocy przepisów ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (zgodnie z art. 16 ustawy, dane z Rejestru publicznego – podobnie zresztą jak dane oraz Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze – są dostępne bez ograniczeń oraz publikowane na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej MS).
Z komentarza eksperta Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:
Jakie dylematy wynikają z takich zagadnień, jak:
Przeczytaj także:
Odpowiedzialność karna w ustawie Kamilka – wskazówki dla dyrektora instytucji kultury
Standardy Ochrony Małoletnich - kontrole w instytucji kultury
Pobierz wzory dokumentów:
Wzory standardów ochrony małoletnich w postaci wytycznych
Standardy Ochrony Małoletnich – oświadczenia w procedurze sprawdzenia
Standardy Ochrony Małoletnich – upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
Standardy ochrony małoletnich a spotkania autorskie, warsztaty i zajęcia w bibliotece
Polecamy także książkę:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi consectetur deserunt error expedita illo iste, non odit quidem temporibus tenetur vero vitae voluptas voluptates?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Prawnik. Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Autor publikacji w tych dziedzinach. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Doświadczenie zawodowe autora obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa