Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
W czasach, gdy konkurencją dla książki są media społecznościowe, seriale i gry online, biblioteka musi zaskakiwać, by przyciągać odbiorców. Czy biblioteka może pojawić się na festiwalu muzycznym, zorganizować speed dating lub zainspirować tysiące czytelników w różnych krajach? Może – i to z sukcesem! Podczas szkolenia poznasz nowoczesne, nieszablonowe metody promocji czytelnictwa, które z powodzeniem stosują bibliote...
Zostałeś powołany na stanowisko dyrektora instytucji kultury? Gratulacje! To jednak dopiero początek wyzwań. W trakcie szkolenia dowiesz się, jak bezpiecznie i profesjonalnie wejść w nową rolę – od formalności po budowanie relacji z zespołem. Na przykładzie biblioteki omówimy m.in. obowiązki prawne, negocjowanie warunków umowy, pierwsze decyzje organizacyjne, odpowiedzialność finansową i sposoby na skuteczne zarządza...
Konkurs na stanowisko dyrektora instytucji kultury to szansa na realizację własnej wizji i trwałe wpisanie się w życie kulturalne lokalnej społeczności. Ale jak skutecznie przygotować kandydaturę, aby nie tylko spełnić wymagania formalne, ale także oczarować komisję autorskim planem rozwoju instytucji? Podczas szkolenia dowiesz się, jak przejść przez cały proces konkursowy – od pierwszego ogłoszenia aż do decydującej...
Joanna Kuciel-Frydryszak, autorka książki „Chłopki. Opowieść o naszych babkach” zapowiedziała w marcu złożenie pozwu przeciwko wydawnictwu w związku z wynagrodzeniem nieproporcjonalnym do sukcesu kasowego książki. Umożliwia to tzw. klauzula bestsellerowa w prawie autorskim, czyli dość rzadko stosowana zasada, która uległa znacznej zmianie 20 września 2024 r. Przyjrzyjmy się więc sprawie pod kątem prawnym.
Czy pracownik lub współpracownik instytucji kultury może korzystać z ochrony prawnej jako twórca? W praktyce często to właśnie oni, na zlecenie instytucji, tworzą utwory muzyczne, plastyczne, literackie czy audiowizualne. Jednak czy fakt wykonywania pracy na rzecz instytucji ogranicza ich prawa autorskie? Sprawdź, w jakim zakresie mogą podlegać ochronie i jakie konsekwencje ma to dla instytucji kultury.
Od 1 stycznia 2025 r. na najbliższe 10 lat obowiązują nowe limity wydatków z Funduszu Promocji Kultury, przeznaczone dla pisarzy, tłumaczy i wydawców, których książki są wypożyczane z bibliotek. Jest to swoista rekompensata dla autorów za to, że czytelnicy zamiast kupić ich dzieło, korzystają z niego za darmo. Sprawdź, jak obecnie rozliczać wypożyczenia biblioteczne.
Od 2 lutego 2025 r. należy przestrzegać pierwszej serii przepisów Aktu o sztucznej inteligencji. Mówią one o odpowiednich kompetencjach w zakresie AI. Instytucje kultury, nawet nie planując tego typu rozwiązań, muszą kontrolować, czy nie pojawiły się one w danej jednostce bez wiedzy kierownictwa. Jaką zatem politykę personalną przyjąć, aby nie naruszyć nowych przepisów? Szczegóły sprawdzisz w najnowszym – grudniowym ...
Chodzi o zmiany wprowadzone do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych istotne dla zawierania z twórcami umów o przeniesienie praw autorskich do ich utworów bądź udzielenie licencji.Zmiany mają na celu wdrożenie dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 17 kwietnia 2019 r. – dyrektywy 2019/789, zwanej dyrektywą SATCAB II oraz dyrektywy 2019/790, zwanej dyrektywą Digital Single Market (DSM). Zmiany ...
Doczekaliśmy się bardzo rozległej nowelizacji prawa autorskiego. Jedna ze zmian zakłada wprowadzenie na rzecz niektórych instytucji kultury prawa do bezpłatnej oraz zautomatyzowanej „eksploracji tekstów i danych” w postaci cyfrowej. Jest to nowa forma dozwolonego użytku dla instytucji dziedzictwa kulturowego. Prawodawca idzie więc z duchem czasu. Sprawdźmy dokładnie, co się zmieni.
Długo oczekiwana nowelizacja prawa autorskiego została uchwalona przez Sejm. Obszerne zmiany w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych wdrażają dwie unijne dyrektywy, m.in. wprowadzając wynagrodzenia za wykorzystywanie utworów, w tym publikację, przez wyszukiwarki, media społecznościowe, platformy streamingowe i VOD. Teraz ustawą zajmie się Senat. W artykule przybliżamy główne zmiany. Dalszymi szczegółami now...
Zgodnie z art. 52 ust. 3 prawa autorskiego nabywca oryginału utworu jest obowiązany udostępnić go twórcy w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do wykonywania prawa autorskiego. Ten – wydawałoby się – prosty przepis budzi w praktyce wiele pytań. Np. czy oznacza to obowiązek użyczenia obrazu na wystawę? Niekoniecznie.