Wojewoda Lubelski, w rozstrzygnięciu nadzorczym Nr PN-II.4131.314.2024 z 29 sierpnia 2024 r.,stwierdził nieważność części uchwały Rady Gminy Sawin dotyczącej statutu Gminnego Ośrodka Kultury. Kluczowe zastrzeżenia dotyczyły nieuprawnionego nadzoru Rady Gminy nad działalnością instytucji kultury oraz regulacji dotyczących kwalifikacji pracowników. Jakie konsekwencje ma to rozstrzygnięcie dla funkcjonowania instytucji ...
Każda instytucja kultury – muzeum, teatr, biblioteka czy dom kultury – działa na podstawie statutu. Jest to kluczowy dokument, który określa jej misję, zadania i strukturę organizacyjną. Statut precyzuje również kompetencje dyrektora, sposób finansowania oraz relacje z organizatorem, np. samorządem. Jego treść musi być zgodna z przepisami ustawy o działalności kulturalnej i dostosowana do specyfiki danej placówki. Br...
Pominięcie w statucie obowiązku zasięgnięcia opinii związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych przy ustalaniu regulaminu organizacyjnego biblioteki gminnej jest naruszeniem przepisów ustawowych i uchwałą rady gminy/miasta wprowadzająca taki przepis podlega unieważnieniu. Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 1 marca 2023 r. (PN-II.4131.84.2023, Dz.Urz.Woj.Lubel. z 2023 r. nr 43, poz. 1505).
Ze stanowisk organów nadzorczych i sądów administracyjnych uzyskujemy dość klarowny obraz materii, której nie można unormować w statucie instytucji kultury. Znaczna część przedstawionych rozstrzygnięć dotyczy charakteru relacji pomiędzy kierownictwem instytucji kultury a jej organizatorem. Sprawdź, jak uniknąć postanowień, które powodują nieważność statutu.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
Kontrola instytucji kultury przez organizatora – jakie dokumenty może sprawdzać organizator
Dyrektor instytucji kultury a zasada jednoosobowego kierownictwa – zakres kompetencji i odpowiedzialności
Dlaczego omijanie procedury zamówień publicznych jest najprostszą drogą do zwolnienia dyrektora instytucji kultury