Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
przed nami kolejny rok pełen zmian, a 2026 – jak już dziś wiemy – nie będzie rokiem prostym dla działów kadr i płac. Nowe przepisy wchodzące w życie od stycznia wprowadzają istotne zmiany zarówno w zakresie wyliczeń wynagrodzeń, jak i obowiązków dokumentacyjnych. Zmieniają się wartości kluczowych wskaźników, limity podatkowe, zasady naliczania zasiłków i ekwiwalentów. Wchodzą nowe obowiązki w zakresie jawności wynagr...
Jawność wynagrodzeń przestaje być „miłym dodatkiem” do polityki HR, a staje się twardym obowiązkiem prawnym – z konkretnymi sankcjami finansowymi w tle. Z drugiej strony mamy RODO, ochronę danych osobowych, klauzule informacyjne, minimalizację danych i ryzyko naruszenia prywatności pracowników. Na szkoleniu krok po kroku rozbieramy na czynniki pierwsze najtrudniejsze pytania: czy wynagrodzenie to dana wrażliwa? Jak d...
Jak zabezpieczyć interesy pracowników, którzy w imieniu pracodawcy kupują usługi noclegowe, paliwo czy bilety kolejowe, a potem muszą rozliczyć się z tych kosztów? Czy wystarczy podać numer NIP na paragonie, czy trzeba zadbać o pełną fakturę z kodem QR i numerem KSeF? W praktycznym szkoleniu Izabela Leśniewska pokazuje, jak przygotować wewnętrzne identyfikatory pracowników, na czym polega ich funkcjonalność w KSeF i ...
📢 Planujemy zmiany w usłudze automatycznego pobierania raportów e-ZLA na portalu eZUS. 📄 Od 9⃣ stycznia w raportach pojawi się informacja o dokumencie ZLA/K, który lekarz orzecznik wystawia w przypadku skrócenia zwolnienia. 📥 Już teraz udostępniliśmy zaktualizowaną
W polityce rachunkowości przyjętej przez muzeum wskazano, że muzealia podlegają inwentaryzacji w formie weryfikacji, zgodnie z częstotliwością określoną w rozporządzeniu Ministra Kultury z 30 sierpnia 2004 r. w sprawie zakresu, form i sposobu ewidencjonowania zabytków w muzeach. Dokument ten przewiduje weryfikację muzealiów co 5 lat od zakończenia poprzedniej kontroli. Tymczasem ustawa z 29 września 1994 r. o rachunk...
Inwentaryzacja często jest traktowana jako odrębna czynność, która ma niewiele wspólnego z systemem rachunkowości danej instytucji kultury. Jednak wbrew temu poglądowi istnieje wiele powiązań pomiędzy inwentaryzacją a pozostałymi dziedzinami rachunkowości. Prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala instytucji kultury na weryfikację i aktualizację danych ujętych w ewidencji księgowej, wpływa na wycenę majątku, ...
Rok 2025 jest dla instytucji kultury kolejnym okresem sprawozdawczym, w którym obowiązują istotne zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o rachunkowości. Choć nowelizacja z końca 2024 roku nie wprowadza nowych uproszczeń, to porządkuje istniejące zasady i jednoznacznie wskazuje, które z nich mogą być stosowane przez instytucje kultury. Utrzymano m.in. obowiązek sporządzania pełnego sprawozdania finansowego – obejmują...
Nie wszystkie instytucje kultury mają obowiązek badania sprawozdania finansowego. Te jednak, które spełniają określone progi, muszą przygotować się na kontrolę zgodną z przepisami ustawy o rachunkowości. Kto wybiera audytora, jak wygląda procedura badania i jakie obowiązki ma dyrektor instytucji kultury? Wyjaśniamy kluczowe zasady oraz zmiany progów od 2025 roku.
Proszę o pomoc w rozstrzygnięciu kwestii dotyczącej sprawozdania finansowego instytucji kultury. Z uwagi na liczne błędy stwierdzone w czasie kontroli ksiąg rachunkowych instytucji kultury i informacji pisemnej dyrektora o zmianach w sprawozdaniu związanych z deklaracjami JPK organizator zawiesił zatwierdzenie sprawozdania w ustawowym terminie do czasu zakończenia audytu ksiąg. Instytucja złożyła prawidłowe sprawozda...
Kto powinien w komisji inwentaryzacyjnej objąć stanowisko przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej? Czy jest to osoba, która w muzeum zajmuje kierownicze stanowisko? Czy może to być osoba, która między innymi podczas inwentaryzacji będzie odpowiedzialna materialnie np. za stan środków pieniężnych w kasie? Czy przewodniczący komisji musi uczestniczyć w spisie z natury?
Różnice inwentaryzacyjne do czasu ich rozliczenia ujmuje się na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”. Wiele instytucji kultury używa jednak odrębnego konta zespołu 2 np. 241 „Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych”. Ze względu na to, że niedobory i nadwyżki ewidencjonuje się osobno, najczęściej stosuje się odpowiednią analitykę (np. konto 241-1 „Rozliczenie niedoborów”, konto 241-2 „Rozliczenie nadwyżek”).
W naszej strukturze ośrodka kultury działa gminna biblioteka publiczna wraz z filiami. Od stycznia 2023 r. działalność biblioteki koordynuje zastępca dyrektora ośrodka kultury. Kto ponosi materialną odpowiedzialność za mienie biblioteki? Bibliotekarki czy zastępca dyrektora, który nadzoruje działalność biblioteki? Na co dzień w bibliotece pracują 2 bibliotekarki oraz 2 bibliotekarki jeden dzień w tygodniu. (zastępca ...