Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
Kto powinien w komisji inwentaryzacyjnej objąć stanowisko przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej? Czy jest to osoba, która w muzeum zajmuje kierownicze stanowisko? Czy może to być osoba, która między innymi podczas inwentaryzacji będzie odpowiedzialna materialnie np. za stan środków pieniężnych w kasie? Czy przewodniczący komisji musi uczestniczyć w spisie z natury?
Różnice inwentaryzacyjne do czasu ich rozliczenia ujmuje się na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”. Wiele instytucji kultury używa jednak odrębnego konta zespołu 2 np. 241 „Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych”. Ze względu na to, że niedobory i nadwyżki ewidencjonuje się osobno, najczęściej stosuje się odpowiednią analitykę (np. konto 241-1 „Rozliczenie niedoborów”, konto 241-2 „Rozliczenie nadwyżek”).
W naszej strukturze ośrodka kultury działa gminna biblioteka publiczna wraz z filiami. Od stycznia 2023 r. działalność biblioteki koordynuje zastępca dyrektora ośrodka kultury. Kto ponosi materialną odpowiedzialność za mienie biblioteki? Bibliotekarki czy zastępca dyrektora, który nadzoruje działalność biblioteki? Na co dzień w bibliotece pracują 2 bibliotekarki oraz 2 bibliotekarki jeden dzień w tygodniu. (zastępca ...
Kierownik jednostki w zarządzeniu w sprawie inwentaryzacji w drodze spisu z natury powinien zobowiązać osoby odpowiedzialne do przygotowania zapasów znajdujących się na danym polu spisowym. Osoby odpowiedzialne za spisywane zapasy powinny być zobligowane do złożenia księgowemu w przeddzień spisu oświadczenia o przekazaniu wszystkich dowodów przychodu i rozchodu. Sprawdź trzy metody inwentaryzacji i zastosuj je w prak...
Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację, unikać ich w swojej jednostce.
Prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala instytucji kultury na weryfikację i aktualizację danych ujętych w ewidencji księgowej, wpływa na wycenę majątku, a tym samym na wynik finansowy oraz na poprawność danych wykazywanych w sprawozdawczości finansowej i budżetowej. Sprawdź, jak ją przeprowadzić krok po kroku.
Prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala instytucji kultury na weryfikację i aktualizację danych ujętych w ewidencji księgowej, wpływa na wycenę majątku, a tym samym na wynik finansowy oraz na poprawność danych wykazywanych w sprawozdawczości finansowej i budżetowej. Sprawdź, jak ją przeprowadzić krok po kroku.
Jesteśmy instytucją kultury. W jakiej pozycji bilansu należy wykazać przedpłatę, jakiej dokonaliśmy na nasze konto e-toll – konto przedpłacone? Czy kwotę taką należy potraktować jako należność, czy może raczej stanowi to rodzaj kaucji? Czy taką przedpłatę wykazywać w sprawozdaniach RBN? Czy kaucja zapłacona z tytułu zawartej umowy najmu podlega wykazaniu w takim RBZ jako zobowiązanie, po roku trwania umowy najmu?
Pytanie dotyczy nagrody rocznej głównej księgowej instytucji kultury. Na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy urzędem gminy a samorządową instytucją kultury o wspólnej obsłudze finansowo księgowej przez urząd gminy ze struktur instytucji kultury znika stanowisko głównej księgowej. Zmiana nastąpiła od 1 stycznia 2024 r. Czy w sytuacji gdy główna księgowa przepracowała cały 2023 rok, ale pod samym sprawozdaniem fi...