Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
W czasach, gdy konkurencją dla książki są media społecznościowe, seriale i gry online, biblioteka musi zaskakiwać, by przyciągać odbiorców. Czy biblioteka może pojawić się na festiwalu muzycznym, zorganizować speed dating lub zainspirować tysiące czytelników w różnych krajach? Może – i to z sukcesem! Podczas szkolenia poznasz nowoczesne, nieszablonowe metody promocji czytelnictwa, które z powodzeniem stosują bibliote...
Zostałeś powołany na stanowisko dyrektora instytucji kultury? Gratulacje! To jednak dopiero początek wyzwań. W trakcie szkolenia dowiesz się, jak bezpiecznie i profesjonalnie wejść w nową rolę – od formalności po budowanie relacji z zespołem. Na przykładzie biblioteki omówimy m.in. obowiązki prawne, negocjowanie warunków umowy, pierwsze decyzje organizacyjne, odpowiedzialność finansową i sposoby na skuteczne zarządza...
Konkurs na stanowisko dyrektora instytucji kultury to szansa na realizację własnej wizji i trwałe wpisanie się w życie kulturalne lokalnej społeczności. Ale jak skutecznie przygotować kandydaturę, aby nie tylko spełnić wymagania formalne, ale także oczarować komisję autorskim planem rozwoju instytucji? Podczas szkolenia dowiesz się, jak przejść przez cały proces konkursowy – od pierwszego ogłoszenia aż do decydującej...
Nie wszystkie instytucje kultury mają obowiązek badania sprawozdania finansowego. Te jednak, które spełniają określone progi, muszą przygotować się na kontrolę zgodną z przepisami ustawy o rachunkowości. Kto wybiera audytora, jak wygląda procedura badania i jakie obowiązki ma dyrektor instytucji kultury? Wyjaśniamy kluczowe zasady oraz zmiany progów od 2025 roku.
Proszę o pomoc w rozstrzygnięciu kwestii dotyczącej sprawozdania finansowego instytucji kultury. Z uwagi na liczne błędy stwierdzone w czasie kontroli ksiąg rachunkowych instytucji kultury i informacji pisemnej dyrektora o zmianach w sprawozdaniu związanych z deklaracjami JPK organizator zawiesił zatwierdzenie sprawozdania w ustawowym terminie do czasu zakończenia audytu ksiąg. Instytucja złożyła prawidłowe sprawozda...
Kto powinien w komisji inwentaryzacyjnej objąć stanowisko przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej? Czy jest to osoba, która w muzeum zajmuje kierownicze stanowisko? Czy może to być osoba, która między innymi podczas inwentaryzacji będzie odpowiedzialna materialnie np. za stan środków pieniężnych w kasie? Czy przewodniczący komisji musi uczestniczyć w spisie z natury?
Różnice inwentaryzacyjne do czasu ich rozliczenia ujmuje się na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”. Wiele instytucji kultury używa jednak odrębnego konta zespołu 2 np. 241 „Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych”. Ze względu na to, że niedobory i nadwyżki ewidencjonuje się osobno, najczęściej stosuje się odpowiednią analitykę (np. konto 241-1 „Rozliczenie niedoborów”, konto 241-2 „Rozliczenie nadwyżek”).
W naszej strukturze ośrodka kultury działa gminna biblioteka publiczna wraz z filiami. Od stycznia 2023 r. działalność biblioteki koordynuje zastępca dyrektora ośrodka kultury. Kto ponosi materialną odpowiedzialność za mienie biblioteki? Bibliotekarki czy zastępca dyrektora, który nadzoruje działalność biblioteki? Na co dzień w bibliotece pracują 2 bibliotekarki oraz 2 bibliotekarki jeden dzień w tygodniu. (zastępca ...
Kierownik jednostki w zarządzeniu w sprawie inwentaryzacji w drodze spisu z natury powinien zobowiązać osoby odpowiedzialne do przygotowania zapasów znajdujących się na danym polu spisowym. Osoby odpowiedzialne za spisywane zapasy powinny być zobligowane do złożenia księgowemu w przeddzień spisu oświadczenia o przekazaniu wszystkich dowodów przychodu i rozchodu. Sprawdź trzy metody inwentaryzacji i zastosuj je w prak...
Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację, unikać ich w swojej jednostce.
Prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala instytucji kultury na weryfikację i aktualizację danych ujętych w ewidencji księgowej, wpływa na wycenę majątku, a tym samym na wynik finansowy oraz na poprawność danych wykazywanych w sprawozdawczości finansowej i budżetowej. Sprawdź, jak ją przeprowadzić krok po kroku.
Prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala instytucji kultury na weryfikację i aktualizację danych ujętych w ewidencji księgowej, wpływa na wycenę majątku, a tym samym na wynik finansowy oraz na poprawność danych wykazywanych w sprawozdawczości finansowej i budżetowej. Sprawdź, jak ją przeprowadzić krok po kroku.