Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
W dynamicznie zmieniającym się środowisku instytucji kultury, biblioteki coraz częściej sięgają po nowe formy współdziałania z otoczeniem. Nawiązywanie świadomych, celowych i dobrze zaplanowanych partnerstw to nie tylko sposób na poszerzenie oferty, ale także skuteczne narzędzie rozwoju, wzmacniania wizerunku i budowania pozycji biblioteki jako instytucji otwartej, aktywnej i reagującej na potrzeby społeczności. Podc...
W czasach, gdy konkurencją dla książki są media społecznościowe, seriale i gry online, biblioteka musi zaskakiwać, by przyciągać odbiorców. Czy biblioteka może pojawić się na festiwalu muzycznym, zorganizować speed dating lub zainspirować tysiące czytelników w różnych krajach? Może – i to z sukcesem! Podczas szkolenia poznasz nowoczesne, nieszablonowe metody promocji czytelnictwa, które z powodzeniem stosują bibliote...
Zostałeś powołany na stanowisko dyrektora instytucji kultury? Gratulacje! To jednak dopiero początek wyzwań. W trakcie szkolenia dowiesz się, jak bezpiecznie i profesjonalnie wejść w nową rolę – od formalności po budowanie relacji z zespołem. Na przykładzie biblioteki omówimy m.in. obowiązki prawne, negocjowanie warunków umowy, pierwsze decyzje organizacyjne, odpowiedzialność finansową i sposoby na skuteczne zarządza...
Zebraliśmy uwagi do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Zakończyliśmy zbieranie propozycji i uwag do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Do udziału w pracach zaprosiliśmy przedstawicieli środowiska kultury. Do Ministerstwa
Nie wszystkie instytucje kultury mają obowiązek badania sprawozdania finansowego. Te jednak, które spełniają określone progi, muszą przygotować się na kontrolę zgodną z przepisami ustawy o rachunkowości. Kto wybiera audytora, jak wygląda procedura badania i jakie obowiązki ma dyrektor instytucji kultury? Wyjaśniamy kluczowe zasady oraz zmiany progów od 2025 roku.
Proszę o pomoc w rozstrzygnięciu kwestii dotyczącej sprawozdania finansowego instytucji kultury. Z uwagi na liczne błędy stwierdzone w czasie kontroli ksiąg rachunkowych instytucji kultury i informacji pisemnej dyrektora o zmianach w sprawozdaniu związanych z deklaracjami JPK organizator zawiesił zatwierdzenie sprawozdania w ustawowym terminie do czasu zakończenia audytu ksiąg. Instytucja złożyła prawidłowe sprawozda...
Kto powinien w komisji inwentaryzacyjnej objąć stanowisko przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej? Czy jest to osoba, która w muzeum zajmuje kierownicze stanowisko? Czy może to być osoba, która między innymi podczas inwentaryzacji będzie odpowiedzialna materialnie np. za stan środków pieniężnych w kasie? Czy przewodniczący komisji musi uczestniczyć w spisie z natury?
Różnice inwentaryzacyjne do czasu ich rozliczenia ujmuje się na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”. Wiele instytucji kultury używa jednak odrębnego konta zespołu 2 np. 241 „Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych”. Ze względu na to, że niedobory i nadwyżki ewidencjonuje się osobno, najczęściej stosuje się odpowiednią analitykę (np. konto 241-1 „Rozliczenie niedoborów”, konto 241-2 „Rozliczenie nadwyżek”).
W naszej strukturze ośrodka kultury działa gminna biblioteka publiczna wraz z filiami. Od stycznia 2023 r. działalność biblioteki koordynuje zastępca dyrektora ośrodka kultury. Kto ponosi materialną odpowiedzialność za mienie biblioteki? Bibliotekarki czy zastępca dyrektora, który nadzoruje działalność biblioteki? Na co dzień w bibliotece pracują 2 bibliotekarki oraz 2 bibliotekarki jeden dzień w tygodniu. (zastępca ...
Kierownik jednostki w zarządzeniu w sprawie inwentaryzacji w drodze spisu z natury powinien zobowiązać osoby odpowiedzialne do przygotowania zapasów znajdujących się na danym polu spisowym. Osoby odpowiedzialne za spisywane zapasy powinny być zobligowane do złożenia księgowemu w przeddzień spisu oświadczenia o przekazaniu wszystkich dowodów przychodu i rozchodu. Sprawdź trzy metody inwentaryzacji i zastosuj je w prak...
Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację, unikać ich w swojej jednostce.
Prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji pozwala instytucji kultury na weryfikację i aktualizację danych ujętych w ewidencji księgowej, wpływa na wycenę majątku, a tym samym na wynik finansowy oraz na poprawność danych wykazywanych w sprawozdawczości finansowej i budżetowej. Sprawdź, jak ją przeprowadzić krok po kroku.