Jawność wynagrodzeń w instytucjach kultury – jak przeprowadzić zmiany w regulaminie wynagradzania (na przykładach)
Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie przepisy, które wprowadzą w instytucjach kultury obowiązek ujawniania wysokości wynagrodzenia lub jego przedziału osobom ubiegającym się o zatrudnienie. Nowa regulacja wymusi na dyrektorach teatrów, muzeów, domów kultury czy bibliotek nie tylko zmianę sposobu prowadzenia rekrutacji, ale i weryfikację regulaminów wynagradzania. To właśnie one – obok układów zbiorowych pracy – staną się podstawowym źródłem informacji, które będą musiały być przekazywane kandydatom w ogłoszeniach o naborze, przed rozmową kwalifikacyjną lub przed podpisaniem umowy. Brak aktualnych, spójnych i czytelnych postanowień w regulaminie może spowodować, że przekazywane informacje będą nieprecyzyjne, sprzeczne z prawem lub wprowadzające w błąd – co narazi instytucję na zarzut naruszenia przepisów o równości wynagrodzeń i zakazie dyskryminacji. W artykule pokazujemy, jak przygotować instytucję kultury na nowe obowiązki: od analizy i korekty treści regulaminu, przez ustalenie godziwych i neutralnych widełek płacowych, po stworzenie jednolitego wzoru informacji o wynagrodzeniu. Całość ilustrujemy praktycznymi przykładami typowych błędów i ich naprawy.
Od 24 grudnia 2025 r. na pracodawców zostaje nałożony obowiązek informowania osób ubiegających się o zatrudnienie na danym stanowisku o:
- wynagrodzeniu, jego początkowej wysokości lub jego przedziale – opartym na obiektywnych, neutralnych kryteriach, w szczególności pod względem płci oraz
- odpowiednich postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania.
Informacje te należy przekazać z wyprzedzeniem umożliwiającym zapoznanie się z nimi, w postaci papierowej lub elektronicznej, osobie ubiegającej się o zatrudnienie, zapewniając świadome i przejrzyste negocjacje:
- w ogłoszeniu o naborze na stanowisko;
- przed rozmową kwalifikacyjną – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu o naborze;
- przed nawiązaniem stosunku pracy – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu o naborze, albo przed rozmową kwalifikacyjną (art. 18 3ca§ 1 i 2 Kodeksu pracy).
Jednym z koniecznych warunków właściwego spełnienia wspomnianego obowiązku informacyjnego przez instytucje kultury (jak i przez innych pracodawców) jest funkcjonowanie w tych jednostkach organizacyjnych prawidłowo uregulowanych systemów płacowych. Ewentualne wady (niekonsekwencje, sprzeczności itp.) występujące w wewnętrznych regulacjach mogą przekładać się w negatywny sposób na jakość (jednoznaczność, czytelność itp.) informacji o wynagrodzeniu przekazywanych osobom ubiegającym się o zatrudnienie.
Z komentarza eksperta Prawo i finanse w kulturze dowiesz się:
- Jakie nowe obowiązki informacyjne w zakresie wynagrodzeń będą musiały spełniać instytucje kultury od 24 grudnia 2025 r.
- Jak rozumieć zasadę godziwości wynagrodzenia
- Jakie składniki wynagrodzenia pracowników instytucji kultury przewidziano w przepisach prawa
- Czy instytucja kultury musi mieć regulamin wynagradzania
- Co powinno być przedmiotem regulaminu wynagradzania
- Co wymaga, a co nie wymaga uwzględnienia w regulaminie wynagradzania
- Czy trzeba ustalić taryfikator płacowy
- Jak opracować taryfikator
- Jak formalnie zaktualizować regulamin wynagradzania
- Na czym polegają najczęstsze błędy w regulaminach wynagradzania
Pozostało jeszcze 93% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp
Oferujemy
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
- komentarze ekspertów do nowości prawnych,
- codzienne wsparcie dla dyrektorów i działów kadrowo-płacowych w Twojej instytucji,
- indywidualne porady - odpowiedź otrzymasz w ciągu 3 dni roboczych wprost na Twoją skrzynkę e-mailową,
- gotowe dokumenty, kalkulatory kadrowo-płacowe, szkolenia i webinary.
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Autor
Prawnik. Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Autor publikacji w tych dziedzinach. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Doświadczenie zawodowe autora obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym