Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa
Każda instytucja kultury – niezależnie od liczby pracowników – ma obowiązek tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W 2025 roku odpisy nalicza się od podstawy 7.262,39 zł. Do 31 maja należy przekazać 75% odpisu podstawowego, a do 30 września – resztę wraz ze zwiększeniami (np. z tytułu zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami czy prowadzenia żłobka). W artykule wyjaśniamy, jak obliczyć przeciętne zatrud...
W dynamicznie zmieniającym się środowisku instytucji kultury, biblioteki coraz częściej sięgają po nowe formy współdziałania z otoczeniem. Nawiązywanie świadomych, celowych i dobrze zaplanowanych partnerstw to nie tylko sposób na poszerzenie oferty, ale także skuteczne narzędzie rozwoju, wzmacniania wizerunku i budowania pozycji biblioteki jako instytucji otwartej, aktywnej i reagującej na potrzeby społeczności. Podc...
W czasach, gdy konkurencją dla książki są media społecznościowe, seriale i gry online, biblioteka musi zaskakiwać, by przyciągać odbiorców. Czy biblioteka może pojawić się na festiwalu muzycznym, zorganizować speed dating lub zainspirować tysiące czytelników w różnych krajach? Może – i to z sukcesem! Podczas szkolenia poznasz nowoczesne, nieszablonowe metody promocji czytelnictwa, które z powodzeniem stosują bibliote...
Zostałeś powołany na stanowisko dyrektora instytucji kultury? Gratulacje! To jednak dopiero początek wyzwań. W trakcie szkolenia dowiesz się, jak bezpiecznie i profesjonalnie wejść w nową rolę – od formalności po budowanie relacji z zespołem. Na przykładzie biblioteki omówimy m.in. obowiązki prawne, negocjowanie warunków umowy, pierwsze decyzje organizacyjne, odpowiedzialność finansową i sposoby na skuteczne zarządza...
Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie przepisy, które wprowadzą w instytucjach kultury obowiązek ujawniania wysokości wynagrodzenia lub jego przedziału osobom ubiegającym się o zatrudnienie. Nowa regulacja wymusi na dyrektorach teatrów, muzeów, domów kultury czy bibliotek nie tylko zmianę sposobu prowadzenia rekrutacji, ale i weryfikację regulaminów wynagradzania. To właśnie one – obok układów zbiorowych pracy – stan...
Nasza instytucja kultury podpisała trójstronne porozumienie z urzędem gminy i pracownikiem – o przeniesieniu tego pracownika z gminy do naszej firmy. Podstawą prawną jest art. 22 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Przekazano nam teczkę akt osobowych i wszelkie informacje potrzebne do kontynuowania zatrudnienia. Moje pytania są następujące: 1. Czy jesteśmy zobowiązani zachować wynagrodzenie ...
Pracownik został zatrudniony na podstawie umowy o pracę na okres próbny na 3 miesiące tj. od 1 sierpnia 2025 r. do 31 października 2025 r. Jest to pierwsza praca pracownika. Jego roczny wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 20 dni. W dniu 31 października 2025 r. pracownik nabędzie prawo do ostatniej 1/12 części wymiaru urlopu (tj. 1,66 dnia). Czy w sytuacji, jeśli: pracodawca nie zdecyduje się na podpisanie kolejnej...
Instytucje kultury – takie jak teatry, muzea, biblioteki czy domy kultury – szczególnie często korzystają z funduszu socjalnego, organizując imprezy integracyjne, finansując wypoczynek pracowników i ich rodzin, czy przyznając zapomogi. Jednak nawet świadczenia powszechnie uznawane za „niesporne” mogą rodzić wątpliwości: kiedy można pominąć kryterium socjalne? które formy wypoczynku dzieci podlegają zwolnieniu z PIT? ...
Zatrudniliśmy pracownicę na 3/4 etatu z niepełnosprawnością umiarkowaną – sprzątaczka. Korzystamy ze zniżki PFRON z tytułu zatrudnienia osoby z niepełnosprawnością. Pani zgłosiła niepełnosprawność pracodawcy po zatrudnieniu więc czy należy orzeczenie lekarskie uzupełnić o tę informację? Ponadto ile wynosi czas pracy przy zastosowaniu zmniejszenia wymiaru czasu pracy przy 3/4 etatu. Pani pracuje 5 dni w tygodniu po 6 ...
Mam pytanie dotyczące dokumentacji pracowniczej, a konkretnie wniosków urlopowych. Obecnie całość dokumentacji pracowniczej prowadzimy w formie papierowej. Chcemy aby pracownicy wnioski urlopowe składali przez portal pracowniczy. Jak prowadzić dokumentację urlopową obecnie? Czy nadal w formie papierowej i wtedy mimo składania wniosków na portalu należy je drukować, czy lepiej w formie elektronicznej – jakie wymogi po...
Pracownik kończy pracę 28 lipca 2025 r. w związku przejściem na emeryturę. Ostatniego dnia pracy, tj. 28 lipca 2025 r., przebywa na urlopie wypoczynkowym. Czy można wydać świadectwo pracy pracownikowi, który przebywa ostatniego dnia pracy na urlopie wypoczynkowym. Pracownik wyraża bowiem chęć odbioru tego świadectwa podczas przebywania na urlopie wypoczynkowym. A jeśli nie, to jak należy przekazać pracownikowi świade...
Jako dyrektor instytucji kultury zwracam się z prośbą o doprecyzowanie, jakie rodzaje prac realizowanych przez elektryka zatrudnionego w placówce takiej jak kino lub teatr powinny być – zgodnie z przepisami – wykonywane przez co najmniej dwie osoby. Czy wystarczający jest następujący zapis, który zamieściliśmy w wykazie prac wymagających udziału co najmniej dwóch osób: „Prace przy urządzeniach elektroenergetycznych z...
Zebraliśmy uwagi do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Zakończyliśmy zbieranie propozycji i uwag do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Do udziału w pracach zaprosiliśmy przedstawicieli środowiska kultury. Do Ministerstwa