Pracownicy instytucji kultury w zakresie wynagradzania podlegają regulacjom ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Przepisy tej ustawy, podobnie jak i innych ustaw regulujących odrębnie status pracowniczy zatrudnionych w jednostkach publicznych (urzędach administracji rządowej czy samorządowej) albo w określonych branżach (np. w służbie zdrowia, oświacie) przewidują dla pracowników wynagrodzenia złożone z wielu różnego rodzaju składników.
Wprawdzie sama ustawa w art. 31d ust. 3 stanowi, że zasady wynagradzania za pracę pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury i przyznawania im innych świadczeń związanych z pracą określone w ustawie obowiązują do czasu objęcia ich układem zbiorowym pracy lub regulaminem wynagradzania. Jednak – biorąc pod uwagę brzmienie art. 9 § 2 Kodeksu pracy, zgodnie z którym postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych oraz regulaminów i statutów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych – wprowadzenie przepisów płacowych w danej instytucji nie powoduje automatycznego uchylenia zasad ustawowych dotyczących wynagradzania.
W szczególności nie można tą drogą pozbawić pracowników poszczególnych składników i świadczeń wynikających z ustawy. Tym samym praktycznie każda instytucja kultury musi uwzględnić w swoich regulacjach płacowych składniki wynagrodzenia i należności określone w przepisach uodk.
Wynagrodzenie pracownika instytucji kultury jest wynagrodzeniem wieloskładnikowym
Zgodnie z art. 31 ust. 1 uodk wynagrodzenie pracownika instytucji kultury składa się z:
Są to więc obligatoryjne składniki wynagrodzenia dla wszystkich pracowników (w przypadku dodatków funkcyjnych – dla wszystkich pełniących funkcje kierownicze, te mają z kolei być dookreślone właśnie w przepisach płacowych obowiązujących w danej instytucji). Poza tymi dodatkami pracownicy mogą jeszcze otrzymać dodatek specjalny (za wykonywanie dodatkowych zadań lub pracę w szczególnych warunkach), oraz nagrodę pieniężną za szczególne osiągnięcia w pracy.
Z komentarza eksperta Prawo i finanse dowiesz się:
Przeczytaj także:
Czy pracownikom ośrodka kultury można przyznać dodatkowe wynagrodzenie roczne – trzynastkę
Wynagrodzenie minimalne od 1 stycznia 2025 r. – sprawdź przykłady liczbowe
Kiedy okresy pracy w gospodarstwie rolnym będą wliczane do dodatku stażowego
Pracownica zatrudniona w bibliotece i w domu kultury – jak sporządzić dwie listy płac
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi consectetur deserunt error expedita illo iste, non odit quidem temporibus tenetur vero vitae voluptas voluptates?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus accusantium alias aspernatur aut blanditiis commodi
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Doświadczony trener i wykładowca, specjalizujący się zwłaszcza w zagadnieniach zatrudnienia i wynagradzania w jednostkach publicznych, w tym w instytucjach kultury, samorządzie, służbie zdrowia, wymiarze sprawiedliwości. Szkolenia prowadzi od 2006 roku. Autor i współautor licznych artykułów, porad i opinii z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz kilkunastu publikacji książkowych.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa