Pracownicy instytucji kultury w zakresie wynagradzania podlegają regulacjom ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Przepisy tej ustawy, podobnie jak i innych ustaw regulujących odrębnie status pracowniczy zatrudnionych w jednostkach publicznych (urzędach administracji rządowej czy samorządowej) albo w określonych branżach (np. w służbie zdrowia, oświacie) przewidują dla pracowników wynagrodzenia złożone z wielu różnego rodzaju składników.
Wprawdzie sama ustawa w art. 31d ust. 3 stanowi, że zasady wynagradzania za pracę pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury i przyznawania im innych świadczeń związanych z pracą określone w ustawie obowiązują do czasu objęcia ich układem zbiorowym pracy lub regulaminem wynagradzania. Jednak – biorąc pod uwagę brzmienie art. 9 § 2 Kodeksu pracy, zgodnie z którym postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych oraz regulaminów i statutów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych – wprowadzenie przepisów płacowych w danej instytucji nie powoduje automatycznego uchylenia zasad ustawowych dotyczących wynagradzania.
W szczególności nie można tą drogą pozbawić pracowników poszczególnych składników i świadczeń wynikających z ustawy. Tym samym praktycznie każda instytucja kultury musi uwzględnić w swoich regulacjach płacowych składniki wynagrodzenia i należności określone w przepisach uodk.
Wynagrodzenie pracownika instytucji kultury jest wynagrodzeniem wieloskładnikowym
Zgodnie z art. 31 ust. 1 uodk wynagrodzenie pracownika instytucji kultury składa się z:
Są to więc obligatoryjne składniki wynagrodzenia dla wszystkich pracowników (w przypadku dodatków funkcyjnych – dla wszystkich pełniących funkcje kierownicze, te mają z kolei być dookreślone właśnie w przepisach płacowych obowiązujących w danej instytucji). Poza tymi dodatkami pracownicy mogą jeszcze otrzymać dodatek specjalny (za wykonywanie dodatkowych zadań lub pracę w szczególnych warunkach), oraz nagrodę pieniężną za szczególne osiągnięcia w pracy.
Z komentarza eksperta Prawo i finanse dowiesz się:
Przeczytaj także:
Czy pracownikom ośrodka kultury można przyznać dodatkowe wynagrodzenie roczne – trzynastkę
Wynagrodzenie minimalne od 1 stycznia 2025 r. – sprawdź przykłady liczbowe
Kiedy okresy pracy w gospodarstwie rolnym będą wliczane do dodatku stażowego
Pracownica zatrudniona w bibliotece i w domu kultury – jak sporządzić dwie listy płac
kompleksowe doradztwo prawne dla wszystkich instytucji kultury.
Nasza publikacja "Prawo i finanse w kulturze" oraz nowoczesny portal od 10 lat zapewniają Ci:
Dołącz do nas i otrzymaj najlepsze na rynku wsparcie dla Twojej instytucji kultury!
Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Doświadczony trener i wykładowca, specjalizujący się zwłaszcza w zagadnieniach zatrudnienia i wynagradzania w jednostkach publicznych, w tym w instytucjach kultury, samorządzie, służbie zdrowia, wymiarze sprawiedliwości. Szkolenia prowadzi od 2006 roku. Autor i współautor licznych artykułów, porad i opinii z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz kilkunastu publikacji książkowych.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa